DrogowyIntermodalnyTransport

Polski transport drogowy jest i będzie bezkonkurencyjny w Europie

Jeśli chodzi o terminale i intermodalność transportu, mamy wiele do nadrobienia

Czy Polska stanie się logistycznym centrum Europy? Wszystko idzie w tym kierunku, a polski transport drogowy jest bramą dla polskiego eksportu na świat. Istnieje jednak wiele przeszkód prawnych, które mogą zahamować rozwój polskiego sektora transportowego.

Polski transport drogowy bardzo silny

Eksperci, biorący udział w panelu „Rola i miejsce transportu drogowego w polskiej i europejskiej gospodarce”, zorganizowanym w Centrum Prasowym PAP, dyskutowali o aktualnych i przyszłych wyzwaniach oraz trendach rozwojowych sektora transportu drogowego. Polski transport drogowy przechodzi fundamentalną zmianę, ale jednocześnie w tym sektorze transportu Polska nie mam konkurencji w Europie.

Transport drogowy to trzecia największa branża w polskiej gospodarce. Musimy na nią patrzeć szerzej niż przez pryzmat samego wkładu do PKB. Okazuje się bowiem, że dla wielu branż odgrywa krytyczne znaczenie w produkcji. Jest też w pewnym sensie bramą dla polskiego eksportu na świat – stwierdził Ignacy Morawski, założyciel i szef SpotData.

Morawski przypomniał, że w 80 proc. polski eksport odbywa się dzięki transportowi drogowemu. Nadmienił, że ten rodzaj transportu jest stosowany głównie w przemyśle spożywczym, motoryzacyjnym, meblarskim i budowlanym. Drobnicowy transport drogowy odgrywa również coraz większą rolę w nowoczesnym e-commerce.

Polscy przedsiębiorcy są znani ze swojej elastyczności. Polski przewoźnik dostarczy towar bez względu na porę. Świadczymy nie tylko przewozy drogowe. Realizujemy również obsługę logistyczną, przechowywanie, paletowanie. Podstawowe pytanie: czy uda nam się utrzymać pozycję europejskiego lidera? – mówił Leszek Luda, prezes Polskiej Unii Transportu.

Czytaj też: Zielony transport coraz popularniejszy. Czy Polska to wykorzysta?

Przeszkody prawne

Istnieje jednak wiele przeszkód prawnych, które mogą zahamować rozwój polskiego sektora transportowego. Polski transport drogowy potrzebuje również inteligentnego wsparcia, na przykład w zakresie ujednolicenia przepisów dla zagranicznych kierowców. Eksperci za istotne uważają też rozluźnienie napiętych łańcuchów dostaw, aby polscy spedytorzy mieli do nich dostęp i ograniczono liczbę zbędnych pośredników.

Polska jest obecnie największym graczem w Unii Europejskiej pod względem możliwości przewozowych. Mimo to praca logistyczna i oparta głównie na wiedzy specjalistycznej, występuje obecnie w zachodniej części naszego kontynentu. Zdaniem ekspertów czeka nas stopniowa zmiana w tym samym kierunku. Czy Polska stanie się więc logistycznym centrum Europy? Wszystko idzie w tym kierunku, ale jeśli chodzi o terminale i intermodalność transportu, mamy wiele do nadrobienia. Według ekspertów Polska może pod tym względem konkurować z Zachodem, ale mogą nam to utrudnione przez wpływ czynników zewnętrznych.

Czytaj też: Według PIE Polska jest odporna na kryzys paliwowy. A diesel po 8 PLN…

Polska branża transportu, spedycji i logistyki ma ogromne długi!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button