LotniczyTransport
Gorące newsy

Rosja wyposaża samoloty w… używane silniki. „Są niezawodne”

Niedobory części i sankcje gospodarcze zmuszają Rosjan do niecodziennych rozwiązań...

Zakłócenia globalnego łańcucha dostaw spowodowały spowolnienie produkcji części lotniczych, między innymi silników. Z czasem jednak wszystko powinno wrócić do normy, ale nie w Rosji. Tam bowiem sytuacja wydaje się nie do opanowania, ponieważ niedobory w połączeniu z ostrymi sankcjami gospodarczymi sprawiły, że Rosja zdecydowała się wyposażać swoje samoloty w… używane silniki. Oczywiście Rosjanie przekonują, że części „są w doskonałym stanie”.

Rosja pakuje w swoje samoloty używane silniki

Rosyjski przewoźnik Azimuth Airlines miał otrzymać na początku tego roku jeden Sukhoi Superjet 100 (SSJ100), który byłby jego siedemnastym samolotem we flocie. Dostawa została jednak opóźniona z powodu najazdu Rosji na Ukrainę i sankcji gospodarczych. Samolot nie mógł całkowicie zjechać z linii produkcyjnej, gdyż brakowało mu kilku kluczowych części.

Samolot regionalny wykorzystuje silnik turbowentylatorowy SaM146 produkowany przez PowerJet, spółkę joint-venture francuskiego producenta lotniczego Snecma i rosyjskiego konstruktora silników NPO Saturn. Bez wsparcia ze strony Snecmy z powodu sankcji, rosyjski producent samolotów United Aircraft Corporation (UAC) próbował znaleźć lokalnie produkowany zamiennik.

Poszukiwania były dość owocne, ale UAC miał coraz mniej czasu na szybkie zdobycie lokalnie produkowanych silników, zwłaszcza biorąc pod uwagę liczbę nowych SSJ100, które też jeszcze muszą zjechać z linii produkcyjnych. Rosja to kraj genialnych umysłów, więc pojawił się pomysł, by w rosyjskie samoloty wpakować… używane silniki, tak aby przynajmniej jedna maszyna mogła zostać dostarczona do Azimuth Airlines przed końcem tego roku.

Używane silniki do samolotu pochodziły z utworzonej w 2019 roku puli komponentów lotniczych liczącej około 17 silników. Oczywiście Rosjanie przekonują, że części „są w doskonałym stanie”, aczkolwiek Rosyjska Agencja Transportu wciąż sporządza dokumentację zdatności do lotu.

Silniki zainstalowane w samolocie Azimuth są w doskonałym stanie, a użycie używanych silników nie będzie miało wpływu na działalność linii lotniczej ani na bezpieczeństwo lotów. Są one niezawodne – podkreślił UAC.

Czytaj też: Ruch rosyjskich linii lotniczych spadł o 20% w wyniku sankcji

Dostawy samolotów dopiero w 2024 roku

Jeśli dostawa do Azimuth Airlines przebiegnie zgodnie z planem, po raz pierwszy w historii rosyjskiego lotnictwa krajowego zostanie dostarczony nowy samolot z używanymi silnikami. Prawdopodobnie nie będzie on ostatnim, ponieważ zaplanowano, że kolejne dziesięć nowo wyprodukowanych samolotów SSJ100 również zostanie wyposażone w używane silniki i dostarczone innym rosyjskim przewoźnikom, takim jak Red Wings Airlines.

Zastosowanie silników PD-8 w samolotach SSJ100 nie zostało jeszcze certyfikowane przez Rosyjską Agencję Transportu. UAC oczekuje, że certyfikacja i zatwierdzenie zakończą się w przyszłym roku, a dostawy samolotów SSJ100 wyposażonych w używane silniki PD-8 rozpoczną się w 2024 roku. Do 2030 r. producent zamierza zbudować w Rosji co najmniej 314 nowych silników PD-8, z których co najmniej 284 zostanie zainstalowanych w około 142 samolotach SSJ wyprodukowanych w tym samym okresie. Pozostałe zbudowane silniki zostaną zapisane jako części zamienne.

Czytaj też: Sankcje nie działają? Działają i to jeszcze z jaką siłą! [ANALIZA]

Przez sankcje Aeroflot musi rozmontowywać samoloty na części

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button