KolejowyTransport
Gorące newsy

Pierwsza prywatna szybka kolej w Hiszpanii. Poznajcie Iryo

Przewoźnik nie chce konkurować ceną, ale przede wszystkim obsługą

Po raz pierwszy w Hiszpanii wyruszył prywatny pociąg dużych prędkości. Prywatna szybka kolej Iryo startuje z dwiema trasami i nie chce w Hiszpanii konkurować ceną, ale przede wszystkim obsługą. Nowy przewoźnik chce przechwycić 35% całego hiszpańskiego rynku.

Ruszyła pierwsza prywatna szybka kolej w Hiszpanii

Hiszpańskie linie dużych prędkości nie są już obsługiwane wyłącznie przez przewoźników państwowych. Po raz pierwszy do służby wyjechały pociągi firmy ILSA, która będzie prowadzić szybkie pociągi pod marką Iryo. Pierwsza prywatna szybka kolej w Hiszpanii będzie trzecim przewoźnikiem na liniach dużych prędkości w Hiszpanii. Państwowa firma Renfe już wcześniej uruchomiła tanią linię Avlo, a w zeszłym roku francuskie koleje państwowe SNCF weszły na hiszpańskie linie z marką Ouigo.

Iryo jest pierwszym przewoźnikiem na hiszpańskim rynku kolejowym zdominowanym przez kapitał prywatny: 31% należy do prywatnego Ferroviario de Levante S.L., którego właścicielem jest Air Nostrum, 24% do Globalvia, a 45% do włoskich kolei państwowych Trenitalia. Dzięki włoskiemu udziałowcowi na liniach będą jeździć sprawdzone jednostki ETR 1000 Frecciarossa wyprodukowane przez Alstom i Hitachi. Przewoźnik rozmieści ich łącznie 20.

Allrail

Czytaj też: Niemcy inwestują w koleje dużych prędkości. Kolejne 60 km torów

Przewoźnik nie chce konkurować ceną

Jednostka wykonała swój inauguracyjny kurs z Madrytu do Walencji. Usługa oficjalnie ruszy w piątek między Madrytem a Barceloną (szesnaście par połączeń dziennie), pierwszy przejazd odbył się tylko dla zaproszonych gości. Do Walencji prywatny pociąg zacznie kursować od połowy grudnia. W przyszłym roku nastąpi kolejne znaczące rozszerzenie o Sewillę, Kordobę, Alicante i Malagę.

Przewoźnik zainwestował w start 800 mln euro. Nie chodzi o pociągi zastępcze, ale o zupełnie nowe zespoły trakcyjne. Konkurencja ze strony wielu przewoźników przyniosła obniżki cen i gwałtowny wzrost liczby pasażerów szybkich pociągów w Hiszpanii. Jednak w przeciwieństwie do Avlo i Ouigo nowy przewoźnik nie chce konkurować niższymi cenami, ale przede wszystkim przyciągać uwagę lepszą obsługą. Ceny biletów zaczynają się od 18 euro i są oferowane w czterech różnych klasach. Zawiera również program lojalnościowy, dzięki któremu można zdobywać punkty za przeloty liniami Air Europa czy noclegi w sieci Melia Hotels. Przewoźnik chce przechwycić 35% całego rynku.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Hiszpańskie pociągi dużych prędkości pojadą aż do granicy z Portugalią

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button