DrogowyTransport

Projekt Anubis przywróci drugie życie zużytym akumulatorom

Intensywnie eksploatowane akumulatory, pochodzące z autobusów elektrycznych VDL Bus & Coach, otrzymują drugie życie w ramach nowej inicjatywy Anubis. Projekt Anubis firmy energetycznej RWE oraz VDL Bus & Coach koncentruje się na zrównoważonym i obiegowym wykorzystaniu surowców, w tym przypadku tych z akumulatorów autobusowych, w centralnym systemie magazynowania w Moerdijk w Holandii.

Projekt Anubis pozwoli na eksploatację zużytych akumulatorów 

W najbliższych latach sektor transportu będzie się szybko zmieniał z wysoce zależnego od paliw kopalnych na elektryczny. Zakładając, że wszystkie autobusy oraz rosnąca liczba samochodów osobowych i ciężarowych w Holandii będą po 2030 roku zasilane energią elektryczną, co roku ponad 150 000 ton akumulatorów będzie trafiało do recyklingu. Obecnie są one klasyfikowane jako odpady i w większości wywożone do zakładów recyklingu za granicą. To może się jednak zmienić dzięki firmie RWE oraz VDL Bus & Coach, które uruchomiły Projekt Anubis.

W projekcie Anubis początkowo wykorzystujemy akumulatory pobrane z 43 elektrycznych autobusów VDL eksploatowanych przez Transdev w Eindhoven od 2016 roku. Pojazdy te otrzymują obecnie nowe i większe zestawy akumulatorów, ale zużyte akumulatory nadal mają wystarczającą pojemność, aby można je było wykorzystać w zastosowaniach stacjonarnych. W Europie jesteśmy jednym z prekursorów w dziedzinie elektrycznego transportu publicznego. Zapewnienie zrównoważonego rozwiązania cyrkularnego dla naszych akumulatorów jest częścią naszej strategii. Jednak jego zastosowanie wciąż wymaga dużo nowej wiedzy i rozwoju. Razem z RWE będziemy więc zbierać dane w ramach projektu Anubis, abyśmy mogli jeszcze bardziej przyczynić się do uczynienia naszego społeczeństwa jeszcze bardziej zrównoważonym – wyjaśnia Paul van Vuuren, dyrektor generalny VDL Bus & Coach.

43 akumulatory z autobusów elektrycznych VDL o łącznej pojemności 7,5 megawatów zostaną połączone w jeden akumulator w elektrowni RWE w Moerdijk. RWE pracuje również nad projektami akumulatorów w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Ambicją RWE jest zwiększenie mocy produkcyjnych do 3 gigawatów w nadchodzących latach.

W 2016 roku, wraz z VDL, podjęliśmy w Eindhoven pierwsze duże kroki w kierunku zeroemisyjnego transportu autobusowego w Holandii. Teraz po raz kolejny uczestniczymy w tych postępowych i zakrojonych na szeroką skalę pracach nad ponownym wykorzystaniem akumulatorów autobusowych – powiedział Bart Kraayvanger, Manager ZE i Facility Support Transdev w Holandii.

Czytaj też: Rynek ładowania pojazdów elektrycznych czeka ogromny wzrost!

Udana transformacja energetyczna

RWE jest liderem w rozwijaniu projektów, które przyczyniają się do udanej transformacji energetycznej.

Dzięki projektowi Anubis, RWE i VDL pokazują, że można pokonać techniczne wyzwania związane z budową i eksploatacją tego typu instalacji. A dzięki temu projektowi aktywnie przyczyniamy się do redukcji CO2, ponieważ po wstępnej fazie w autobusach VDL, akumulatory będą miały przedłużony okres eksploatacji w RWE. Po tym czasie zostaną poddane wysokiej jakości recyklingowi – mówi Roger Miesen, prezes RWE Generation.

Projekt Anubis ma na celu zademonstrowanie i walidację innowacyjnego stacjonarnego systemu magazynowania energii opartego na akumulatorach autobusowych. Wprowadzenie takich projektów na szeroką skalę przyczyni się do rozwoju gospodarki cyrkularnej w Holandii.

W Europie ponad 1100 autobusów elektrycznych VDL działa w różnych miastach i regionach. Dlatego oczekujemy, że dzięki projektowi Anubis wiele się nauczymy, abyśmy mogli zacząć wnosić istotny wkład w przyszłość, w której używane akumulatory autobusowe będą wykorzystywane jako systemy magazynowania energii przed poddaniem ich recyklingowi – mówi Paul van Vuuren.

Czytaj też: Źródła energii w Europie. Gdzie dominuje OZE, a gdzie gaz? [MAPA]

Zeeba zamawia ponad 5 tysięcy pojazdów elektrycznych Canoo

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button