Sekretarz ds. energii USA poinformowała podczas szczytu klimatycznego COP27 w Egipcie, że Stany Zjednoczone zamierzają do 2040 roku sprzedawać i produkować wyłącznie bezemisyjne samochody ciężarowe i bezemisyjne pojazdy o średniej ładowności.
USA chcą wprowadzić bezemisyjne samochody ciężarowe
Sekretarz ds. energii USA poinformowała, że Stany Zjednoczone zamierzają do 2040 roku sprzedawać i produkować wyłącznie bezemisyjne samochody ciężarowe i bezemisyjne pojazdy o średniej ładowności Zgodnie z celem niewiążącego protokołu ustaleń (MOU), 30% nowych pojazdów – w tym dostawczych, autobusów i ciężarówek – ma być bezemisyjnych do 2030 r. i 100% do 2040 r.
Musimy współpracować ponad oceanami i granicami, aby osiągnąć nasze cele w zakresie czystej energii – powiedziała amerykańska sekretarz ds. energii Jennifer Granholm.
Uchwalona w sierpniu ustawa o polityce klimatycznej, podatkowej i narkotykowej o wartości 430 miliardów dolarów obejmuje ulgi podatkowe na nowe komercyjne pojazdy elektryczne w wysokości do 7 500 dolarów na pojazdy lekkie i średnie oraz do 40 000 dolarów na samochody ciężarowe. Granholm powiedział, że finansowanie „pobudzi innowacje technologiczne, obniży koszty pojazdów i zmniejszy emisje w transporcie”.
Grupa 16 prawodawców kierowana przez senatora Martina Heinricha na początku tego miesiąca wezwała prezydenta Joe Bidena do podpisania umowy, zauważając, że średnie i ciężkie samochody ciężarowe stanowią 10% pojazdów, ale odpowiadają za 28% całkowitej emisji gazów cieplarnianych na drogach.
Dekarbonizacja komercyjnych pojazdów transportowych ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia naszych ogólnych celów w zakresie emisji dwutlenku węgla. Zobowiązując się do realizacji tego celu wraz z wieloma innymi krajami, Stany Zjednoczone potwierdzają, że poważnie traktujemy naszą odpowiedzialność za klimat i ochronę przyszłość naszych dzieci – powiedział Heinrich.
ICYMI: We’re asking @POTUS to sign the Global MOU on Zero-Emission Medium- and Heavy-Duty Vehicles at #COP27. It’s time to secure America’s place as a leader on zero-emission vehicles.
https://t.co/LTmQIkxQNB— Martin Heinrich (@MartinHeinrich) November 10, 2022
Czytaj też: Fabryka Volkswagena nie powstanie? Miała kosztować 2 mld euro
Protokół ustaleń podpisało 16 krajów
Ustawodawcy stwierdzili, że memorandum „nie wymaga od amerykańskich agencji federalnych przyjęcia nowych standardów emisji, celów lub wymagań.” Memorandum zostało wcześniej podpisane przez 16 krajów i zatwierdzone przez ponad 60 rządów stanowych i lokalnych, producentów, instytucje finansowe, i dodatkowo oczekuje się, że podpisze je więcej krajów.
Reuters poinformował na początku tego miesiąca, że amerykańska Agencja Ochrony Środowiska planuje wydać surowsze przepisy dotyczące emisji gazów cieplarnianych dla ciężkich samochodów ciężarowych i innych pojazdów. EPA w marcu zaproponowała zaostrzenie norm dla 17 z 33 podkategorii pojazdów i ciągników siodłowych, w tym autobusów szkolnych, autobusów tranzytowych i komercyjnych samochodów dostawczych.
Czytaj też: Biden spotka się z Xi Jinpingiem. Szansa na naprawę relacji Chiny-USA?
2 Komentarze