LotniczyTransport
Gorące newsy

Ofiara sankcji? Brytyjskiemu CargoLogicAir grozi bankructwo

Linia CargoLogicAir zaprzestała działalności na początku tego roku z powodu sankcji

CargoLogicAir, brytyjska linia lotnicza typu all-cargo, powiązana z rosyjską grupą Volga-Dnepr, może niedługo ogłosić bankructwo. Przyczyną jest wojna na Ukrainie i sankcje wymierzone w Rosję.

CargoLogicAir może ogłosić bankructwo

Linia CargoLogicAir, która jeszcze niedawno latała dwoma Boeingami 747-400 z londyńskich lotnisk, zaprzestała działalności na początku tego roku. Stało się tak po tym, jak rząd brytyjski obłożył sankcjami udziałowca Alexeya Isaykina za podpisanie umowy z Moskwą dla Volga-Dnepr Airlines, aby utrzymać połączenie łańcucha dostaw z krajami w Azji i na Bliskim Wschodzie.

Teraz CargoLogicAir (CLA) wyznaczył firmę Buchler Phillips, zajmującą się restrukturyzacją przedsiębiorstw, do zarządzania ich niewypłacalnością. Oprócz tego Buchler Phillips ma określić sposób realizacji wartości aktywów w celu spłacenia długów i określenia najlepszych opcji dla działalności firmy przy tymczasowej ochronie przed wierzycielami. Jeśli nie zdarzy się cud, CargoLogicAir prawdopodobnie ogłosi bankructwo. Siostrzana firma CargoLogic Germany, posiadająca flotę czterech frachtowców Boeing 737, również została uziemiona po złożeniu wniosku o ochronę przed upadłością w maju.

Założona w 2015 roku firma CLA miała burzliwą historię. Ograniczyła działalność w 2019 r. w słabych warunkach rynkowych i została zamknięta na początku 2020 r., ale odzyskała certyfikat operacyjny w kwietniu, kiedy pandemia stworzyła intensywny popyt na usługi frachtowe. Druga połowa 2020 r. odstawała pod względem wolumenu ładunków lotniczych i wysokich stawek, ponieważ łańcuchy dostaw zostały całkowicie zerwane, a pasażerskie linie lotnicze traciły klientów. CLA zatrudniało przed nałożeniem sankcji około 130 osób.

Czytaj też: Boeing 737 MAX nie zostanie zatwierdzony w tym roku

Firma nie jest w stanie skutecznie działać

Alexey Isaykin jest obywatelem Cypru, który założył grupę Volga-Dnepr i był jej prezesem, gdy zaczęły obowiązywać sankcje. Rząd Wielkiej Brytanii zamroził jego majątek i wydał w czerwcu zakaz podróżowania za udzielenie pomocy materialnej rządowi rosyjskiemu. Biznesmen zrezygnował z funkcji dyrektora CLA w czerwcu, ale linia lotnicza zakończyła działalność już w marcu, kiedy kraje zachodnie zakazały rosyjskim liniom lotniczym latania samolotami wyprodukowanymi w USA lub w Europie. Technicznie pozwolono mu na prowadzenie ograniczonej działalności ze względu na rejestrację w Wielkiej Brytanii, ale nie mógł on przezwyciężyć sankcji dotyczących działalności bankowej.

Firma nie jest w stanie skutecznie handlować, odkąd Isaykin został objęty sankcjami rządu brytyjskiego wobec firm uznanych za kontrolowane przez Rosję po inwazji na Ukrainę w lutym. W konsekwencji firma starała się o licencje na minimalną kontynuację działalności i otrzymała je od HM Treasury. Napotkała jednak na problemy z terminową obsługą rachunków bankowych: firma borykała się z coraz większymi trudnościami ze swoimi bankierami, mimo że na koncie miała znaczne środki, które powinny były pozostawić firmę wypłacalną – poinformował Buchler Phillips w oświadczeniu.

Buchler Phillips skrytykował postępowanie rządu wobec CargoLogicAir.

Wyznaczenie administratorów w CargoLogicAir jest bardzo niefortunną, niezamierzoną konsekwencją sankcji powszechnie stosowanych wobec brytyjskich firm postrzeganych jako kontrolowane przez Rosję. To wyjątkowa brytyjska firma świadcząca cenne usługi handlowe dla brytyjskich klientów handlujących za granicą, zatrudniająca Brytyjczyków i płacąca brytyjskie podatki – oświadczyła firma.

Czytaj też: Wielka Brytania planuje największe podwyżki podatków i cięcia wydatków od 10 lat!

Airbus wciąż popularny. Trzy nowe A330neo trafią do Brazylii

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button