PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Koleje Rosyjskie proszą Kazachstan o obniżenie taryf tranzytowych

Od wybuchu wojny eksport zboża z Rosji do Chin gwałtownie wzrósł

Koleje Rosyjskie zwróciły się do kazachskiej spółki kolejowej o obniżenie taryf tranzytowych na przewóz produktów rolnych, w tym zboża. Koleje od września prowadzą negocjacje z Kolejami Kazachskimi (KTZ). Spółka ta podniosła taryfy w połowie października tego roku.

Koleje Rosyjskie proszą o obniżenie taryf tranzytowych

Od połowy października tego roku Koleje Kazachskie (KTZ) – Freight Transportation, krajowy przewoźnik towarowy w kraju, podniósł o 14,67 proc. koszty przewozu ładunków i pustych wagonów w ruchu krajowym, importowym, eksportowym i tranzytowym. Kazachstan jest ważnym krajem tranzytowym dla ruchu między Chinami a Rosją. Od wybuchu wojny eksport zboża z Rosji do Chin gwałtownie wzrósł, ponieważ załamał się handel z Europą.

Koleje Rosyjskie (RZD) proszą Kazachstan o obniżenie taryf tranzytowych, ponieważ wolumen przewozów towarowych między Rosją a Chinami nie był tak wysoki, jak oczekiwano. Wpłynęła na to głównie chińska polityka „Zero-Covid”, w ramach której całe obszary metropolitalne były zamykane na wiele dni. W związku z tym terminale i infrastruktura przejść granicznych również nie osiągają oczekiwanych wyników z powodu zamknięcia lub braku siły roboczej.

Zwiększona taryfa tranzytowa przez Kazachstan ma również znaczący wpływ na spadek wielkości eksportu do krajów Azji Środkowej i Chin. W związku z tym Koleje Rosyjskie prowadzą dialog w tej sprawie z Kolejami Kazachskimi (KTZ), wraz z kierownictwem obwodów omskiego, orenburskiego i nowosybirskiego Rosji.

Czytaj też: Sto milionów euro na kazachską kolej. Kraj ma się odciąć od Rosji

Nowy Jedwabny Szlak mniej odczuwa podwyżki

Ogólny ruch na Nowym Jedwabnym Szlaku (ruch między Chinami a Europą) mniej odczuwa podwyżkę taryf tranzytowych.

Wzrost taryfy KTZ nie wpłynął tak bardzo na cenę kolei China-Europe Express – wspomniał Jet Young z firmy logistycznej Nurminen.

Interesujące jest to, że KTZ i Koleje Rosyjskie są wspólnymi udziałowcami, wraz z Kolejami Białoruskimi, operatora UTLC ERA. Jest to główny operator dla pociągów Chiny-Europa na sieci szerokotorowej, obejmującej Kazachstan i Rosję.

Czytaj też: M. Gorynia: Plan Marshalla dla Ukrainy powinien być poprzedzony umorzeniem długów

Koleje Rosyjskie wzywają Unię Europejską do… zniesienia sankcji

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button