Kanał Sueski zawarł umowę o wartości 500 milionów dolarów na drugi terminal kontenerowy w Port Said East Port. Obecny terminal działa z długością nabrzeża 2 400 m i placem przeładunkowym 1,2 mln m2 jako główny operator w Port Said East Port, z roczną przepustowością 4 mln TEU.
Kanał Sueski rozbuduje terminal kontenerowy
Egipska Strefa Ekonomiczna Kanału Sueskiego (SCZONE) ogłosiła, że podpisała umowę o wartości 500 milionów dolarów z Suez Canal Container Company (SCCT) na utworzenie drugiego terminalu przeładunkowego kontenerów w Port Said East Port. W ramach projektu Kanał Sueski rozbuduje istniejący terminal kontenerowy SCCT w Port Said East Port, o długości 955 m i plac przeładunkowy o powierzchni 510 000 m2.
Ten projekt wpisuje się w ramy konsekwentnego dążenia SCZONE do realizacji egipskiej strategii gospodarczej, której celem jest rozwój egipskich portów, aby zmaksymalizować ich rolę w globalnym ruchu handlu morskiego i wykorzystać różne inwestycje do tworzenia miejsc pracy. To właśnie oferuje ten projekt, ponieważ ma na celu rozbudowę istniejącego terminalu kontenerowego w Port Said East Port przy skumulowanych inwestycjach szacowanych na 500 milionów dolarów, zapewniając 1 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, zwłaszcza dla mieszkańców miast Port Said i Północnego Synaju – powiedział Waleid Gamal El-Dein, prezes zarządu SCZONE.
Terminal działa obecnie z długością nabrzeża 2 400 m i placem przeładunkowym 1,2 mln m2 jako główny operator w Port Said East Port, z roczną przepustowością 4 mln TEU.
Docelowy dodatkowy wolumen osiąga 2 miliony TEU przy skumulowanych inwestycjach szacowanych na 500 milionów dolarów – stwierdził Steven Yoogalingam, dyrektor zarządzający SCCT.
Czytaj też: Czy Północna Droga Morska stanie się konkurencją dla Kanału Sueskiego?
Rekordowe przychody z Kanału Sueskiego
Przypomnijmy, że przychody z Kanału Sueskiego osiągnęły rekordowy poziom 7 mld dolarów w roku finansowym do 30 czerwca, co oznacza wzrost o 20,7% w stosunku do roku poprzedniego. Osama Rabea stwierdził to zasługa wzrostu liczby statków i ładunków, przy czym całkowita ilość ładunków osiągnęła rekordowy poziom 1,32 mln ton, co oznacza wzrost o 10,9% w porównaniu z rokiem 2020/21. Liczba statków przepływających przez kanał wzrosła o 15,7% do 22 032.
Kanał Sueski jest najszybszą trasą żeglugową między Europą a Azją i jednym z głównych źródeł dewiz dla rządu egipskiego. Rozbudowa kanału w 2015 roku doprowadziła do ograniczonego wzrostu przychodów, a kolejna rozbudowa ma zostać zakończona w 2023 roku. Druga rozbudowa została ogłoszona po tym, jak statek towarowy Ever Given został uziemiony w kanale przez sześć dni w marcu ubiegłego roku, zakłócając globalny handel. Wówczas straty światowego handlu liczono nawet w miliardach dolarów.
Czytaj więcej: Blokada Kanału Sueskiego to wielomilionowe straty dla firm reasekuracyjnych
Znajdziesz nas w Google News