LotniczyTransport

Boeing 737 MAX nie zostanie zatwierdzony w tym roku

To stawia Boeinga w bardzo trudnej sytuacji

Boeing 737 MAX nie zostanie zatwierdzony w tym roku. Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) nie spodziewa się, że Boeingi 737 MAX 7 i 737 MAX 10 uzyskają certyfikat wcześniej niż przed przyszłym rokiem. 

Boeing 737 MAX 7 nie otrzyma certyfikatu od FAA

Boeing stara się o zwolnienie z grudniowego terminu nałożenia nowego standardu bezpieczeństwa w kokpicie dla 737 MAX 7 i 737 MAX 10. Tymczasowy szef FAA Billy Nolen powiedział, że jego zdaniem FAA nie może kontynuować żadnych prac certyfikacyjnych nad samolotami po koniec grudnia bez działań ze strony Kongresu.

Nolen nie widzi już szans na certyfikację 737 MAX 7 w bieżącym roku. Wypowiedzi Nolena mogą wywrzeć presję na Kongres, aby w nadchodzącym tygodniu podjął działania w sprawie dwóch wariantów MAX-a. Na początku tego miesiąca republikański senator Roger Wicker starał się o przedłużenie terminu certyfikacji MAX do września 2024 r. Wysiłki te zostały zatwierdzone przez Izbę Handlową w tym tygodniu.

Czytaj też: Czeski przewoźnik poleciał Boeingiem na… Antarktydę

Samoloty nie mają centralnego systemu ostrzegania

To stawia Boeinga w trudnej sytuacji. Ustawa „Aircraft Certification, Safety and Accountability Act” przewiduje centralny system ostrzegania dla nowo zarejestrowanych statków powietrznych w USA od 1 stycznia 2023 r. Sęk w tym, że Boeing 737 MAX 7 i 10 takiego systemu nie mają.

Od nowego roku wszystkie samoloty muszą mieć nowoczesne systemy ostrzegania w kokpicie, aby uzyskać certyfikat FAA, co oznaczałoby znaczne opóźnienia w rozmieszczeniu nowych samolotów MAX, chyba że Kongres zgodzi się na przedłużenie terminu. Szef Boeinga Dave Calhoun powiedział w zeszłym miesiącu, że jest przekonany, iż producent samolotów uzyska od Kongresu USA przedłużenie kluczowego terminu uzyskania certyfikatu dla MAX 7 i MAX 10.

Gdyby tak się stało, MAX 10 rozpocząłby testy lotów certyfikacyjnych FAA w 2022 lub 2023 roku i wszedłby do służby w 2023 lub 2024 roku. Wymagania zostały przyjęte przez Kongres jako część reformy certyfikacji uchwalonej po dwóch fatalnych katastrofach 737 MAX, w których zginęło 346 osób i które doprowadziły do 20-miesięcznego uziemienia popularnego modelu. 

Czytaj też: Biden spotka się z Xi Jinpingiem. Szansa na naprawę relacji Chiny-USA?

Boeing zapłaci 200 milionów dolarów za problemy z 737 MAX

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button