E-commerce

Black Friday 2022, czyli jak zrobić bezpieczne zakupy online

Czarny Piątek to świetna okazja dla fanów zakupów online, ale niestety również dla oszustów

Wielkimi krokami zbliża się Black Friday, podczas którego można zrobić zakupy w wyjątkowo niskich cenach. Black Friday to również świetna okazja dla oszustów, więc warto dowiedzieć się, na co zwrócić tego dnia uwagę i jak zrobić bezpieczne zakupy w sieci. Warto więc zapoznać się z “Dekalogiem bezpiecznych e-zakupów” przygotowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej.

Black Friday – jak zrobić bezpieczne zakupy?

Według wyników badania “Omni-commerce kupuję wygodnie 2022”, aż 87% polskich konsumentów już robi zakupy online. Polacy nie tylko wydają więcej w sieci, ale też częściej robią zakupy online. Zbliżający się Czarny Piątek to idealna gratka dla fanów zakupów online, ale niestety również świetna okazja dla oszustów. Z okazji Black Friday warto sprawdzić, jak zrobić bezpiecznie zakupy w sieci i na co szczególnie zwracać tego dnia uwagę. Izba Gospodarki Elektronicznej przygotowała z tej okazji specjalny poradnik “Dekalog bezpiecznych e-zakupów”.

1. Sprawdź opinie o sprzedawcy

Sprawdź, jak oceniany jest sprzedawca i jego sklep oraz ile jest recenzji. Zwróć uwagę, czy opinie są konkretne i wiarygodne. Sprawdź również, czy recenzje pochodzą od konsumentów, którzy kupili lub korzystali z określonego produktu lub usługi. Jeśli nie, podejdź do treści opinii z dystansem.

2. Zweryfikuj dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy

Prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych informacji rejestracyjnych firmy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być znakiem ostrzegawczym i wzmóc czujność. Czasami warto skorzystać z wygodnej formy kontaktu i poprosić o informacje na temat zakupionego przedmiotu.

3. Kupuj w zaufanych sklepach internetowych

W przypadku nowych serwisów lub sklepów sprawdź niezawodność, historię i opinię na rynku. Jeśli cena towaru lub usługi jest znacznie niższa niż w innych sklepach, ostrożnie podchodź do takiej oferty.

4. Zapoznaj się z regulaminem i zasadami zwrotu przedmiotów

Sprzedawca obowiązany jest opublikować regulamin określający doprecyzowane zasady zawierania umowy przez Internet. Sprawdź, czy taki dokument istnieje, czy jest czytelny i zrozumiały. Prawo dopuszcza zwrot zakupionych produktów – od umowy można odstąpić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od otrzymania towaru (produkt należy zwrócić w ciągu kolejnych 14 dni). Sprawdź, czy sprzedawca nie uniemożliwia Ci skorzystania z przysługującego Ci prawa za pomocą zasad lub procedur dotyczących zwrotów.

Czytaj też: Czarny Piątek to dobra okazja dla oszustów. Jak się zabezpieczyć?

Kruczki i haczyki

5. Sprawdź, czy transmisja danych odbywa się bezpiecznym połączeniem (protokół SSL)

Podczas wypełniania formularzy informacyjnych upewnij się, że Twoja przeglądarka wyświetla „https”, a nie „http” na początku adresu strony internetowej. Poszukaj symbolu kłódki, który oznacza bezpieczne połączenie, aby uniemożliwić osobom trzecim dostęp do przesyłanych danych.

6. Sprawdź wybór metod płatności

Jeśli ktoś prosi o wpłatę zaliczki i podaje tylko jedną metodę płatności, korzystanie z niej może być ryzykowne. Renomowane serwisy zazwyczaj oferują różne metody płatności. Dostawcy usług płatniczych, obsługujący sprzedawców internetowych, często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących.

7. Uważnie czytaj oferty wystawców na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych

Kupując na platformach ogłoszeniowych lub aukcyjnych, zawsze uważnie czytaj ofertę i stronę „o mnie” sprzedawcy. Osoby fizyczne często dodają do tych opisów własne precyzyjne zasady sprzedaży, takie jak czas dostawy, który można obliczyć dopiero po zaksięgowaniu płatności na koncie sprzedawcy, a nie na koncie systemu płatności.

8. Wyloguj się

Po zakończeniu korzystania z konta pamiętaj o wylogowaniu się, aby uniemożliwić innym dostęp do Twojego konta.

9. Napisz komentarz i wystaw ocenę

Pozostawienie komentarza lub opinii po transakcji jest bardzo ważne. Pamiętaj, że pochlebne opinie lub ostrzeżenia są tak samo cenne dla innych, jak te negatywne.

10. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą

Do czasu pomyślnego zakończenia całej transakcji i zadowolenia z otrzymanego towaru, zaleca się zachowanie wszelkiej korespondencji elektronicznej ze sprzedającym, na wszelki wypadek.

Czytaj też: Kurs Allegro blisko dna. Dlaczego tak się stało?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button