Air Lease Corporation (ALC), jedna z największych na świecie firm zajmujących się leasingiem samolotów, traci miliony dolarów przez Rosję. Kwartalnie jest to około 18 mln dolarów przychodów z wynajmu. Powodem są samoloty przetrzymywane obecnie w Rosji.
ALC traci miliony przez Rosję
W lutym rosyjski rząd zdecydował się na inwazję na Ukrainę, co wstrząsnęło światową gospodarką, w tym przemysłem lotniczym. Setki samolotów komercyjnych wydzierżawionych rosyjskim liniom lotniczym utknęły w Rosji, a firmy leasingowe nie były w stanie ich odzyskać. Według stanu na lipiec 2022 r. Rosja nadal posiada ponad 400 samolotów należących do Zachodu. Niedawno poinformowano, że Carlyle Aviation żąda od ubezpieczycieli odszkodowania w wysokości 700 milionów dolarów w związku z polisami obejmującymi 23 samoloty, które utknęły w Rosji.
Choć Air Lease Corporation (ALC) traci miliony z powodu kradzieży samolotów przez Rosję, sytuacja firmy nie jest tak zła, jak w przypadku innych firm leasingowych. W marcu 2022 r. leasingodawca zakończył całą swoją działalność w Rosji, obejmującą 24 samoloty we własnej flocie, 8 samolotów w zarządzanej przez siebie flocie oraz działalność leasingową dotyczącą 29 samolotów, które nie zostały jeszcze dostarczone z jego księgi zamówień. W Rosji utknęło w sumie 21 samolotów odrzutowych zarządzanych przez ALC.
ALC jest świadome, że odzyskanie samolotów w Rosji jest mało prawdopodobne. W związku z tym odnotowano odpis w wysokości około 802,4 mln dolarów, a wspomniane 21 samolotów zostało usunięte z floty. W październiku 2022 roku Air Lease Corporation odzyskała jeden samolot Boeing 737 MAX 8, który został zatrzymany w Rosji. Zwrócony samolot MAX 8 nie był eksploatowany i znajdował się w magazynie w Rosji od czasu uziemienia go w 2019 roku. Firma leasingowa nie przewiduje obecnie zwrotu żadnych innych samolotów zatrzymanych w Rosji.
Czytaj też: Ruch rosyjskich linii lotniczych spadł o 20% w wyniku sankcji
Jakie samoloty są przetrzymywane w Rosji?
Na dzień 3 listopada 2022 r. 20 samolotów należących wcześniej do floty Air Lease Corporation i 6 samolotów odrzutowych należących wcześniej do floty przez nią zarządzanej, nadal jest przetrzymywanych w Rosji. Operatorzy tych samolotów nadal latają większością z nich, pomimo zakończenia działalności leasingowej i ciągłych żądań zwrotu aktywów. Operatorzy dostarczyli jednak ALC około 18 milionów dolarów na kwartał za wynajem samolotów.
Z danych ch-aviation wynika, że w Rosji znajduje się 25 samolotów należących lub zarządzanych przez Air Lease Corporation. Samoloty te są eksploatowane przez czterech przewoźników – Nordwind Airlines, S7 Airlines, Ural Airlines i iFly Airlines. Linie S7 Airlines mają 13 samolotów Air Lease Corporation, w tym sześć Airbusów A320, dwa Airbusy A321ceo i pięć A321neo. Nordwind Airlines ma sześć samolotów, w tym dwa A321neo i cztery Boeingi 737-800, iFly Airlines ma cztery Airbusy A330, a Ural Airlines dwa odrzutowce, jeden A320neo i jeden A321ceo. Flota netto Air Lease Corporation składa się z 382 samolotów własnych, 92 zarządzanych i 431 zamówionych.
Czytaj też: Multilateralne sankcje mogłyby zwiększyć skuteczność środków wymierzonych w Rosję