KolejowyTransport
Gorące newsy

Hiszpania chce wybudować tunel pod Cieśniną Gibraltarską

Początki zaniedbanego projektu sięgają aż 1979 roku

Hiszpania i Maroko chcą zbudować tunel pod Cieśniną Gibraltarską. Rada Rządu Maroka powołała Abdela Kabir Zahou na stanowisko dyrektora generalnego spółki zajmującej się badaniami Cieśniny Gibraltarskiej, aby wznowić budowę podwodnego tunelu z Hiszpanii.

Tunel pod Cieśniną Gibraltarską w końcu powstanie?

Wiadomość o powołaniu nowego dyrektora generalnego jest związana z informacją o włączeniu hiszpańskiej firmy Segecsa do grona beneficjentów funduszy europejskich. Ta spółka również ma za zadanie ocenić wykonalność połączenia i korzysta z początkowego przydziału w wysokości 750 tysięcy euro.

Tunel pod Cieśniną Gibraltarską to stary projekt, którego początki sięgają 1979 roku. Wówczas został on zaniedbany ze względu na ogromne koszty, a obecnie przeszkodą jest kryzys dyplomatyczny między dwoma krajami, który wybuchł w 2021 roku.

Wstępny pomysł przewiduje tunel wyłącznie dla pociągów, które przewoziłyby pasażerów, towary i pojazdy, tak jak w przypadku tunelu pod kanałem La Manche. Ponadto mógłby się w nim również znajdować gazociąg. Odległość między terminalami wynosiłaby 42 km, w tym 38,7 km przebiegałoby pod wodą, między Punta Paloma w Tarifie i Punta Malabata w Zatoce Tanger.

Tunel znajdowałby się na maksymalnej głębokości 300 metrów, przy maksymalnym nachyleniu 3% i zawierałby trzy rury: dwie do przejazdu pociągów o średnicy 7,9 metra oraz jedną serwisową o średnicy 6 metrów. Trzy tunele byłyby połączone co 340 metrów. Jest jednak kilka przeszkód: oprócz głębokości, prądy i pływy oraz skomplikowana geologia. Dlatego istnieje również alternatywa budowy tunelu między Punta Paloma i Punta Malabata, który miałby mniejszą głębokość.

Czytaj też: Nadchodzi Deutschlandticket! Przejazdy po Niemczech za 49 euro

Realizacja projektu ma nastąpić w ciągu 20 lat

Tunel pod Cieśniną Gibraltarską miałby powstać w dwóch etapach. Najpierw z jedną rurą, z pociągami kursującymi na przemian w obu kierunkach, a następnie z dwoma rurami jednokierunkowymi. Pociągi mogłyby poruszać się z prędkością do 120 km/h. Realizacja ma nastąpić w latach 2030-2040.

Ruch towarowy między Marokiem a Europą stale się zwiększa i obecnie odbywa się drogą lądową (z promami przez Cieśninę Gibraltarską) lub statkami typu ro-ro. W 2019 r. tylko statki ro-ro między hiszpańskim portem Algeciras a Afryką Północną przewiozły 367 814 pojazdów przemysłowych.

Czytaj też: Gazociąg z Portugalii przez Hiszpanię, Pireneje do Francji jednak powstanie? Wszystko na to wskazuje

PKP Intercity ogłasza największy przetarg na nowe wagony

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button