LotniczyTransport

Ruch rosyjskich linii lotniczych spadł o 20% w wyniku sankcji

Rosyjskie linie zostały odcięte od lukratywnych tras do Europy i Stanów Zjednoczonych

Liczba pasażerów rosyjskich linii lotniczych spadła we wrześniu o 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Zachodnie sankcje nadal ciążą na branży i wpływają na ruch rosyjskich linii lotniczych.

Spada ruch rosyjskich linii lotniczych

Rosyjska agencja statystyczna Rosstat podała, że rosyjskie linie lotnicze przewiozły we wrześniu 9,87 mln pasażerów. Oznacza to, że ruch rosyjskich linii lotniczych spadł o 20% w stosunku do września 2021 roku. Rosstat podał, że ruch w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku spadł o 13,1% do 72,6 mln pasażerów.

Kraje zachodnie zakazały rosyjskim liniom lotniczym korzystania z ich przestrzeni powietrznej w odpowiedzi na wysłanie przez Moskwę swoich sił zbrojnych na niepodległą Ukrainę w lutym. Rosyjskie linie zostały odcięte od lukratywnych tras do Europy i Stanów Zjednoczonych. Producenci samolotów Airbus i Boeing również wstrzymali sprzedaż samolotów, części i sprzętu rosyjskim liniom lotniczym, zmuszając niektóre firmy do kanibalizacji istniejących odrzutowców, aby zdobyć części zamienne.

Problemem były także sankcje, które nakazywały zwrot samolotów leasingowych do końca marca. I choć Kreml zadecydował o nacjonalizacji (czyli w sumie o kradzieży) wszystkich wspomnianych maszyn, to wciąż za granicą pozostawały jednostki, które należały na własność do linii rosyjskich. W związku z tą sytuacją rosyjscy przewoźnicy stracili do tej pory 79 samolotów, czyli niemal 10% swojej floty.

Czytaj też: Rosyjskie linie lotnicze rezygnują z Boeingów. Boją się katastrofy

Spadająca liczba pasażerów Aeroflotu

I chociaż większość innych przewoźników na świecie podnosi się z pandemii, rosyjskie linie lotnicze, które na początku były w czołówce dzięki dużemu rynkowi krajowemu, teraz utknęły w martwym punkcie z ponownie zdziesiątkowaną siecią i brakiem dostępu do obsługi technicznej samolotów. W całej państwowej grupie Aeroflot, linie lotnicze przewiozły łącznie 31,3 mln pasażerów od stycznia, w porównaniu do 34,1 mln w tym samym okresie w 2021 roku.

Grupa Aeroflot składa się z narodowych linii lotniczych Aeroflot, Rossiya Russian Airlines i taniego przewoźnika Pobeda. Grupa posiada również 51% udziałów w rosyjskim dalekowschodnim przewoźniku regionalnym Aurora. Produkowane na Zachodzie samoloty Boeinga i Airbusa są obecnie wykluczone ze względu na działania reżimu rosyjskiego na Ukrainie i późniejsze sankcje. To tyle jeśli chodzi o szczegółowy plan Strategii 30/30, który zakładał, że główny przewoźnik skupi się na trasach premium i będzie korzystał wyłącznie z samolotów produkcji zagranicznej.

Państwowa korporacja Rostec, która nadzoruje cały przemysł lotniczy w Rosji, zapowiada dostarczenie dużej ilości samolotów produkcji krajowej liniom lotniczym, aby utrzymać je na powierzchni. Rostec oświadczył, że jego celem będzie wyprodukowanie 1000 nowych samolotów do końca dekady, aby uniezależnić się od Boeinga i Airbusa. Jak stwierdził niedawno mianowany prezes Aeroflotu Siergiej Aleksandrowski, w tym celu Rosja będzie też potrzebowała aż 3,5 tys. nowych pilotów. Ponadto trzeba będzie zbudować osiem symulatorów lotu, aby ich wyszkolić.

Czytaj też: Sankcje nie działają? Działają i to jeszcze z jaką siłą! [ANALIZA]

Rosyjskie linie lotnicze upadną? Mobilizacja pracowników je wykończy

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button