LotniczyTransport

Izraelski Israir chce kupić czeskie linie lotnicze Smartwings

Izraelski przewoźnik chce rozszerzyć swoją obecność w Europie

Izraelski przewoźnik Israir chce kupić 100% udziałów w czeskiej spółce Smartwings. Obaj przewoźnicy od dłuższego czasu współpracują w zakresie leasingu samolotów. Izraelski przewoźnik chce rozszerzyć swoją obecność w Europie, ale prawdopodobnie będzie musiał stawić czoła konkurencji ze strony innych linii lotniczych.

Israir chce kupić Smartwings

Linia lotnicza Smartwings może w niedalekiej przyszłości zmienić właściciela. Izraelski przewoźnik Israir chce kupić 100% udziałów w czeskiej spółce Smartwings. O zainteresowaniu firmy pisały izraelskie media, między innymi Calcalist. Powołują się na komunikat dla giełdy w Tel Awiwie, w którym spółka poinformowała o złożeniu ostatecznej oferty o wartości 44 mln euro.

Obecnie w Smartwings jest dwóch głównych właścicieli: większość mają czescy inwestorzy kierowani przez Jiříego Šimáňa i Romana Vika, a pakiet nieco poniżej 50% udział posiada chińska państwowa firma Citic. Właściciele nie są ostatnio w dobrych relacjach, ponieważ chiński inwestor nie wniósł obiecanego kapitału na dalszy rozwój.

Jeśli Israir odniesie sukces, struktura własnościowa będzie musiała mieć większościowego właściciela z siedzibą w UE, aby dostosować się do przepisów europejskich. Według Planespotters.net, Smartwings operuje obecnie flotą 34 Boeingów 737, z których większość (23) to 737-800, i obsługuje linie lotnicze na Słowacji, Węgrzech i w Polsce.

Czytaj też: Czeskie linie lotnicze zezłomowały swojego ostatniego Airbusa

Bliskie relacje obu przewoźników

Israir i Smartwings znają się już bardzo dobrze po latach współpracy. Oprócz umowy codeshare, czeski przewoźnik od kilku lat świadczy dla Israir usługi ACMI, ostatnio w formie leasingu mokrego Boeingów 737-800. Nie oznacza to jednak, że obie strony są gotowe do współpracy, gdyż podobno inne linie lotnicze też są zainteresowane nabyciem czeskiego przewoźnika. Israir powiedział, że nie jest w stanie ocenić swoich szans na sukces ze względu na obecność konkurencji, podczas gdy Smartwings odmówił komentarza na temat jakichkolwiek ofert.

Nie będziemy tego komentować – powiedziała rzeczniczka Smartwings, Vladimira Dufkova.

Israir jest chętny do rozwoju swojej europejskiej sieci i ma trochę gotówki do dyspozycji po zakończeniu IPO w czerwcu, po znacznych wysiłkach restrukturyzacyjnych związku z pandemią. Izraelski holding przewoźnika został uznany za niewypłacalny w 2020 roku, zanim firma finansowa BGI, na czele której stoją potentaci handlu detalicznego Rami Levy i Shalom Haim, kupiła linię lotniczą za 162 miliony szekli (218,6 mln zł).

Czytaj też: 3 wskazówki dla linii lotniczych, które pozwolą osiągnąć zerową emisję

Lotnisko w Pradze powitało w tym roku 6 nowych linii lotniczych

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button