Już w najbliższą niedzielę 6 listopada 2022 r. w życie wejdzie nowy rozkład jazdy pociągów PKP Intercity. Zmiany w rozkładzie jazdy będą ważne przez nieco ponad miesiąc, a dostosowanie rozkładu zapewni optymalną pracę pociągów PKP Intercity na torach, na których prowadzone są obecnie prace inwestycyjne.
Nowy rozkład PKP Intercity
W rocznym rozkładzie jazdy 2021/2022, który wszedł w życie w grudniu ubiegłego roku, właściciel infrastruktury kolejowej przedstawił pięć korekt, mających na celu dostosowanie pociągów do prowadzonych na torach prac modernizacyjnych. Celem remontów jest poprawa jakości infrastruktury i podróży, a ostatnia, piąta zmiana, zmieni niektóre rozkłady jazdy pociągów od niedzieli, 6 listopada. Nowy rozkład jazdy pociągów PKP Intercity będzie obowiązywać przez nieco ponad miesiąc, do soboty 10 grudnia.
Obecnie trwają prace inwestycyjne na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpłyną na ruch części pociągów przejeżdżających do, z i przez Warszawę. Wprowadzane są zmiany w systemie ruchu pociągów, a ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa ruchu pociągów, czas przejazdu pociągów jadących z zachodu jest dłuższy, co tym samym zmniejsza przepustowość toru. Od 25 października na stacji Warszawa Zachodnia dla pociągów PKP Intercity dostępny jest tylko jeden peron i tym samym od 6 listopada przez stację Warszawa Gdańska kursować będą pociągi:
IC 6121 Asnyk relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia;
IC 9121 relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;
IC 1900 Boryna relacji Warszawa Gdańska – Łódź Fabryczna;
TLK 81171 Uznam relacji Świnoujście – Warszawa Gdańska;
IC 91133 Korczak relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia;
IC 17100 Dionizos relacji Warszawa Gdańska – Zielona Góra Główna;
IC 1526 Moniuszko relacji Warszawa Gdańska – Bydgoszcz Główna;
IC 6129 Oleńka relacji Warszawa Gdańska – Bydgoszcz Główna;
TLK 16100 Orzeszkowa relacji Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra;
IC 1201 Czartoryski relacji Łódź Fabryczna – Lublin Główny;
IC 41011 Chopin relacji Bohumin – Warszawa Wschodnia;
IC 61103 Dąbrowska relacji Wrocław Główny – Białystok;
IC 4523 Skarbek relacji Koluszki – Olsztyn Główny;
IC 9111 Tuwim relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia;
TLK 51119 Brda relacji Bydgoszcz Główna – Warszawa Wschodnia;
IC 1904 Rubinstein relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna;
IC 14006 Silesia relacji Warszawa Wschodnia – Bohumin;
IC 41007 Silesia relacji Bohumin – Warszawa Wschodnia;
IC 17102 Zielonogórzanin relacji Warszawa Gdańska – Zielona Góra Główna;
IC 1410 Wysocki relacji Warszawa Gdańska – Katowice;
IC 16104 Nałkowska relacji Białystok – Wrocław Główny;
IC 13110 Marszałek Piłsudski relacji Warszawa Gdańska – Kraków Główny;
IC 1626 Łużyce relacji Warszawa Wschodnia – Zgorzelec;
IC 1908 Łodzianin relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna;
TLK 15118 Brda relacji Warszawa Wschodnia – Bydgoszcz Główna;
TLK 61153 Krasiński relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia;
IC 14010 Chopin relacji Warszawa Wschodnia – Bohumin;
IC 9108 Łęcka relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia;
TLK 16152 Krasiński relacji Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny;
IC 1910 Tuwim relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna.
Czytaj też: PKP Intercity kupuje lokomotywy hybrydowe za pół miliarda zł!
Zmiany, zmiany, zmiany…
Ponadto od 28 listopada do 10 grudnia przez stację Warszawa Gdańska będą jeździć również pociągi:
- TLK 61171 Karkonosze relacji Jelenia Góra – Warszawa Gdańska;
- TLK 31103 Hańcza relacji Kraków Główny – Suwałki;
- IC 91109 Łodzianin relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;
- IC 4111 Wysocki relacji Katowice – Warszawa Gdańska;
- IC 18153 Parsęta relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg;
- TLK 28100 Staszic relacji Lublin Główny – Szczecin Główny;
- IC 71105 Warta relacji Poznań Główny – Warszawa Gdańska;
- IC 31111 Marszałek Piłsudski relacji Kraków Główny – Warszawa Gdańska;
- IC 61105 Nałkowska relacji Wrocław Główny – Białystok;
- IC 1624 Fredro relacji Warszawa Gdańska – Wrocław Główny;
- IC 82107 Kujawiak relacji Piła Główna – Chełm;
- IC 28104 Zamoyski relacji Lublin Główny – Gorzów Wielkopolski;
- IC 1422 Pilecki relacji Warszawa Gdańska – Racibórz;
- TLK 35105 Lubomirski relacji Kraków Główny – Gdynia Główna;
- TLK 38155 Lubomirski relacji Kraków Główny – Kołobrzeg;
- IC 6125 Fredro relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
- IC 81103 Podlasiak relacji Świnoujście – Suwałki;
- IC 27100 Lubuszanin relacji Lublin Główny – Zielona Góra Główna;
- IC 6521 Słowacki relacji Wrocław Główny – Ełk;
- TLK 35101 Małopolska relacji Zakopane – Gdynia Główna;
- TLK 61101 Orzeszkowa relacji Jelenia Góra – Warszawa Gdańska;
- IC 41003 Polonia relacji Bohumin – Warszawa Gdańska;
- IC 4121 Daszyński relacji Bielsko-Biała Główna – Warszawa Gdańska;
- IC 4161 Beskidy relacji Zwardoń – Warszawa Gdańska;
- IC 6123 Baczyński relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
- IC 61151 Śnieżka relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Gdańska;
- EIC 4551 Klimczok relacji Katowice – Gdynia Główna;
- EIC 71007 Spree relacji Frankfurt nad Odrą – Warszawa Gdańska;
- EIC 6101 relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
- EIC 5450 Klimczok relacji Gdynia Główna – Katowice;
- EIC 71001 Berolinum relacji Frankfurt nad Odrą – Warszawa Gdańska;
- EIC 71009 Varsovia relacji Frankfurt nad Odrą – Warszawa Gdańska (tylko 10 grudnia);
- EIP 6103 relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
- EIP 3105 relacji Kraków Główny – Warszawa Gdańska.
Z kolei pomiędzy 7 a 10 grudnia trasą alternatywną przez Dęblin, Pilawę i Otwock będą kursować pociągi:
- IC 13104 Witos relacji Warszawa Wschodnia – Przemyśl Główny;
- IC 31104 Witos relacji Przemyśl Główny – Warszawa Wschodnia;
- IC 31106 San relacji Przemyśl Główny – Warszawa Wschodnia;
- IC 13106 San relacji Warszawa Wschodnia – Przemyśl Główny;
- TLK 12110 Nida relacji Warszawa Wschodnia – Kielce;
- TLK 21110 Nida relacji Kielce – Warszawa Wschodnia;
- TLK 38170 Ustronie relacji Kraków Główny – Kołobrzeg (2-10 grudnia);
- TLK 83170 Ustronie relacji Kołobrzeg – Kraków Główny (2-10 grudnia).
Szybciej do Krakowa i Wrocławia
Prowadzone prace modernizacyjne wymagają również kontynuacji zamknięcia jednego toru na bardzo zatłoczonych odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej (linia nr 4). Tym samym od niedzieli 6 listopada do 10 grudnia na odcinku Psary – Góra Włodowska obowiązywać będzie ruch jednotorowy. Trwające prace inwestycyjne i ruch jednotorowy na niektórych trasach spowodują częściowe ograniczenia prędkości, co wydłuży czas przejazdu pociągów do Katowic.
Na szczęście część prac na głównej linii została już zakończona, podobnie jak remont linii nr 8, dzięki czemu czasy przejazdu pociągów klasy EIP między Warszawą a Krakowem poprawią się o około pół godziny. Najszybsze połączenie na tej trasie będzie oferować czas podróży 2 godziny i 33 minuty. Poprawi się również czas przejazdu na linii Warszawa – Wrocław, a pociągi będą jeździć o kilkanaście minut krócej niż obecnie, przy czym najszybszy w czasie 3 godziny i 57 minut.
Zastępcza komunikacja autobusowa
Od niedzieli 6 listopada do 10 grudnia nieczynna będzie z kolei linia kolejowa nr 38 na odcinku Ełk – Prostki. Natomiast od 27 listopada ruch wstrzymany zostanie również na odcinku Drygały – Ełk (linia nr 219). Od niedzieli kursować będą autobusy zastępcze, a na odcinku Ełk – Grajewo zastąpią parę pociągów IC Słowacki na trasie Wrocław – Ełk – Wrocław. Z kolei na odcinku Grajewo – Olsztyn Główny zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) zastąpi pociągi:
- TLK Biebrza relacji Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna – Warszawa Wschodnia;
- IC Rybak relacji Białystok – Szczecin Główny – Białystok.
Remont linii kolejowej nr 96 doprowadził do zawieszenia ruchu jednotorowego na trasie Tarnów – Stróże. Na tym odcinku codziennie kursują pociągi jadące w Bieszczady alternatywną trasą przez Rzeszów i Dębicę. Od niedzieli do 30 listopada dostęp do trasy Tarnów – Jasło – Tarnów zapewnią zastępcze autobusy, które pojadą zamiast pociągów TLK Wetlina i TLK Bieszczady.
W drugiej połowie miesiąca czasowo nieczynne będą stacje w Sierakówku i Strzelcach Kujawskich. W związku z przerwą w ruchu między 18 listopada (od godz. 22:00) a 21 listopada (do godz. 5:00) oraz 25 (od godz. 22:00) a 28 (do godz. 5:00) listopada, pociągi TLK Flisak relacji Katowice – Gdynia – Katowice i TLK Chemik relacji Katowice – Płock – Katowice na odcinku Płock – Kutno zastąpi zastępcza komunikacja autobusowa. W związku z budową nowego przystanku Szczebrzeszyn, ruch na odcinku Klemensów – Szczebrzeszyn zostanie zawieszony od 28 listopada do 10 grudnia. W tym czasie dla pasażerów na trasie Stalowa Wola Rozwadów – Hrubieszów Miasto dostępne są autobusy zastępcze zamiast pary pociągów IC Hetman.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Znajdziesz nas w Google News