MorskiTransport
Gorące newsy

Port w Gdańsku notuje rekord przeładunków! Znów jest liderem

W gdańskim porcie odnotowano znaczący wzrost przeładunku surowców energetycznych

W pierwszym półroczu tego roku Port w Gdańsku odnotował rekord przeładunków, dzięki czemu utrzymał pozycję lidera wśród portów kontenerowych na Bałtyku.

Port w Gdańsku zanotował rekord przeładunków

Port w Gdańsku utrzymuje pozycję bałtyckiego lidera w zakresie przeładunku kontenerów. Ponadto, w pierwszym kwartale tego roku, uplasował się na ósmym miejscu w zestawieniu europejskich portów, wyprzedzając takie konkurencyjne porty jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja. W pierwszym półroczu Port w Gdańsku odnotował rekord przeładunków, a ilość towarów przetransportowanych na nabrzeżach gdańskiego portu sięgnęła 41,2 miliona ton, co oznacza wzrost o 36 procent w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku.

To było bardzo dobre półrocze. Ostatnie wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. Spory wzrost, bo aż o 66,7 proc. przeładunków w porcie wewnętrznym to zasługa m.in. inwestycji w infrastrukturę portową. Zmodernizowano około 5 km uniwersalnych nabrzeży, które służą bieżącym przeładunkom i wprost przekładają się na możliwości obsługi dodatkowego wolumenu towarów  – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Czytaj też: Port Gdańsk w dwudziestce największych portów w Europie

W pierwszej połowie tego roku do Gdańska wpłynęło 1832 statków handlowych, z przeciętną pojemnością brutto (GT) na poziomie 24 585. To o 125 jednostek więcej niż w analogicznym okresie roku 2022, kiedy średnie GT wynosiło 20 394.

W gdańskim porcie odnotowano znaczący wzrost w ilości przeładunku surowców energetycznych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy, ilość przetransportowanych paliw płynnych osiągnęła 18,3 miliona ton, co stanowi wzrost o 59 procent. Natomiast ilość przetransportowanego węgla wyniosła 8,4 miliona ton, co oznacza wzrost o 117 procent. Jednocześnie zaobserwowano 6-procentowy spadek w przeładunkach drobnicy, który osiągnął wynik 11 milionów ton.

Planowana rozbudowa

Porty w Europie Środkowo-Wschodniej, włącznie z Portem Gdańsk, borykają się obecnie z istotnym wyzwaniem związanym z przemieszczaniem zbóż z Ukrainy.  W pierwszym półroczu przez Port Gdańsk zostało wyeksportowanych około 1,4 miliona ton ziarna, głównie kukurydzy. Ten wynik oznacza wzrost o 52 procent w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku. Dla porównania, przez cały rok 2022, ilość ziarna obsłużona przez port wyniosła trochę ponad 1,9 miliona ton. Inne produkty masowe osiągnęły wynik 1,7 miliona ton, co oznacza wzrost o 9 procent.

Znaczący wzrost przeładunków, aż o 66,7 procent, w porcie wewnętrznym, jest zasługą przeprowadzonych inwestycji w tej części portu. Dzięki tym inwestycjom gdański port może przyjmować większe statki. Modernizacja toru wodnego o długości 7 kilometrów oraz rozbudowa nabrzeży na odcinku 5 kilometrów zostały zakończone w ubiegłym roku.

Czytaj też: Port Gdańsk z nowym rekordem. Historyczny wolumen

To jednak nie koniec planów inwestycyjnych. Port Gdańsk zdobył wsparcie finansowe na projekt o nazwie „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Dotacja o wartości blisko 100 milionów euro pochodzi z programu „Łącząc Europę” (CEF 2). W ramach tego projektu nastąpi przekształcenie czterech kolejnych nabrzeży, o całkowitej długości blisko 2 kilometrów, wraz z odpowiednią infrastrukturą podziemną i kolejową. W zakresie tej inwestycji planuje się modernizację nabrzeży Wiślane i Bytomskie, położonych wzdłuż kanału portowego, oraz nabrzeży Rudowe III i Węglowe, znajdujących się w obszarze Basenu Górniczego.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował o trzech postępowaniach przetargowych mających na celu wybór wykonawców prac budowlanych na nabrzeżach: Rudowym, Bytomskim i Wiślanym. Zaplanowano również ogłoszenie czwartego przetargu, dotyczącego nabrzeża Węglowego, w trzecim kwartale tego roku. Realizacja tego projektu przyczyni się do podniesienia konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia jego zdolności przeładunkowych oraz zwiększenia przepustowości.

Port Gdańsk największym portem kontenerowym na Bałtyku

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button