Info z rynku

Terminal w Świnoujściu odebrał rekordowe 4,66 mln ton LNG!

Terminal w Świnoujściu w 2023 roku odebrał 62 dostawy skroplonego gazu ziemnego. Łącznie dzięki intensyfikacji dostaw w ubiegłym roku odebrano rekordowe 4,66 mln ton LNG, wykorzystując tym samym całą przepustowość zarezerwowaną przez Grupę ORLEN.

Terminal w Świnoujściu ma za sobą rekordowy rok

Terminal im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu od początku swojego istnienia odebrał 268 ładunków zawierających skroplony gaz ziemny. Przy czym aż 62 ze wspomnianych 268 dostaw miało miejsce w ubiegłym roku. Łączny wolumen odebranego gazu wyniósł ok. 4,66 mln ton, czyli o ok. 0,26 mln ton więcej niż w 2022 roku. Łącznie dostawy te zaspokoiły ok. jedną trzecią krajowego zapotrzebowana na surowiec. Ostatni ładunek zaś dotarł do terminalu 29 grudnia na podstawie długoterminowej umowy z katarskim partnerem – QuatarEnergyLNG (dawniej Qatargas). Na dwa dni przed końcem roku gazowiec „Al Sahla” dostarczył ok. 90 tys. ton LNG.

Zobacz także: Znamy wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego w Świnoujściu

W 2023 roku najważniejszym dostawcą LNG do Polski były Stany Zjednoczone. Z amerykańskich portów do Terminalu w Świnoujścia wypłynęło 41 statków w ramach zakupów długoterminowych oraz na rynku spot. Na drugim miejscu znalazł się Katar z liczbą 19 dostaw. Po jednym transporcie trafiło do świnoujskiego gazoportu z Trynidadu i Tobago oraz Gwinei Równikowej.

Grupa ORLEN planuje dalej zwiększać import gazu

W przyszłości Grupa ORLEN zamierza dalej intensyfikować import LNG do Polski. Ma w tym pomóc między innymi planowane na 2028 rok uruchomienie drugiego, polskiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej. Koncern już zarezerwował w nim pełne moce regazyfikacyjne, które wyniosą 6,1 mld metrów sześciennych rocznie. Po oddaniu inwestycji do użytku oraz zakończeniu rozbudowy Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu łączna przepustowość obu instalacji wzrośnie do ok. 14 mld metrów sześciennych.

Zobacz także: Gazowce „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz” dołączą do floty Grupy ORLEN

Ponadto w celu umacniania roli skroplonego gazu ziemnego w polskim systemie bezpieczeństwa energetycznego Grupa ORLEN stawia również na rozwój własnej floty gazowców. W październiku 2023 roku, w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries odbyła się uroczystość nadania imienia dwóm kolejnym jednostkom Grupy ORLEN – „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz”. Dołączają one tym samym do pływających już po międzynarodowych wodach statków „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”. Te ostatnie w 2023 roku dostarczyły do Polski osiem ładunków LNG o łącznym wolumenie ponad 0,5 mln ton.

Dostawy LNG i ich znaczenie dla bezpieczeństwa kraju

Jak podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN, mija pierwszy pełny rok niezależności Polski od dostaw gazu ziemnego z kierunku wschodniego. LNG potwierdziło w nim swoją rolę jednego z filarów systemu bezpieczeństwa energetycznego kraju. Rekordowa liczba odebranych ładunków skroplonego gazu ziemnego przez Grupę ORLEN to wynik inwestycji, które będą kontynuowane w kolejnych latach. Budowa własnej floty gazowców czy rezerwacja pełnych mocy regazyfikacyjnych w nowym, pływającym terminalu w Zatoce Gdańskiej, to gwarancja stabilnych dostaw do polskich odbiorców oraz istotne wzmocnienie pozycji Grupy w regionie.

Materiał powstał przy współpracy z ORLEN.

Inwestycje ORLENU w wydobycie ropy i gazu wzrosły o 1 mld złotych

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button