PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

Najbardziej ruchliwe lotniska cargo w Polsce. Oto krajowe TOP 5!

Sprawdźmy, które lotniska cargo w Polsce są największe

Handel e-commerce jest znaczącym napędem dla rynku lotniczego cargo. Przyjrzyjmy się więc bliżej temu tematowi i sprawdźmy, które lotniska cargo w Polsce są największe.

Największe lotniska cargo w Polsce

Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina (WAW), położony około osiem kilometrów od centrum Warszawy, jest jednym z dwóch głównych międzynarodowych portów lotniczych obsługujących polską stolicę. Choć Lotnisko Chopina nie jest przeznaczone wyłącznie do obsługi operacji cargo, jest najbardziej ruchliwym polskim portem lotniczym pod względem lotniczego transportu towarowego. Jak podaje Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA), w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku lotnisko obsłużyło łącznie 49,9 tys. ton metrycznych ładunków. Lotnisko to obsługuje około 80% polskiego ruchu cargo, potwierdzając tylko swoją pozycję największego hubu dla krajowego i międzynarodowego ruchu towarowego w Polsce. Inne lotniska cargo w Polsce nie są w stanie go prześcignąć.

Zlokalizowany w południowej części Polski Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice, używający obecnie marki „Katowice Airport(KTW) jest drugim najbardziej ruchliwym lotniskiem w Polsce pod względem ruchu lotniczego cargo. Według danych CAA, w 2021 roku lotnisko obsłużyło łącznie 23,7 tys. ton metrycznych ładunków, co oznacza wzrost w porównaniu z 18,1 tys. ton metrycznych przewiezionych w 2020 roku. Tymczasem w pierwszej połowie 2022 roku katowickie lotnisko obsłużyło 16,5 tys. ton metrycznych ładunków. Do wzrostu ruchu cargo na lotnisku mogło przyczynić się uruchomienie usługi Road Feeder Service (RFS) Lufthansa Cargo wraz z nowymi połączeniami cargo pomiędzy Katowicami a Wiedniem oraz Katowicami a Frankfurtem. Obecnie regularne usługi cargo lotniska obejmują również Warszawę, Lipsk, Paryż, Stuttgart, Kolonię, Liege i Timisoarę. Warto zauważyć, że Katowice Airport należy do najważniejszych i najbardziej ruchliwych lotnisk regionalnych w Polsce, obsługując w 2022 roku 4,1 mln pasażerów.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

A może Pomorze?

Położony na polskim wybrzeżu Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (GDN) jest trzecim największym i najbardziej ruchliwym lotniskiem w Polsce, zarówno pod względem ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. W 2021 roku lotnisko obsłużyło łącznie 9,1 tys. ton metrycznych ładunków, a tylko w pierwszym półroczu 2022 r. gdańskie lotnisko obsłużyło 4,9 tys. ton metrycznych ładunków.

Położone w południowo-zachodniej części Polski lotnisko Wrocław Strachowice (WRO) zajmuje czwarte miejsce pod względem aktywności w rocznym frachcie lotniczym. Dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykazały, że wrocławskie lotnisko obsłużyło 1,7 tys. ton metrycznych ładunków w 2021 r., co stanowiło znaczną poprawę, dzięki której lotnisko znalazło się w pierwszej piątce najbardziej ruchliwych hubów cargo. Dla porównania w 2020 r. było to 552 ton metrycznych, a w 2019 r. w okresie przed pandemią – 235 ton metrycznych. Co więcej, z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że lotnisko we Wrocławiu może stracić tytuł czwartego najbardziej ruchliwego hubu cargo w Polsce, gdyż w pierwszej połowie 2022 roku obsłużyło jedynie tysiąc ton metrycznych ładunku.

Czytaj też: Krakowskie lotnisko w Balicach wybuduje nowy terminal cargo

Lotnisko w Rzeszowie ma potencjał

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka (RZE) jest lotniskiem obsługującym przede wszystkim loty pasażerskie, ale jednocześnie jest również uznawane za jeden z najbardziej ruchliwych hubów cargo w Polsce. Położone blisko Krakowa lotnisko RZE posiada dwa terminale, w tym jeden dedykowany cargo. Według CAA lotnisko obsłużyło 1,2 tys. ton metrycznych w 2021 roku, co oznacza wzrost w porównaniu z 357 tonami metrycznymi w 2020 roku. Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że ​​lotnisko ma potencjał, by stać się czwartym, a nawet trzecim najbardziej ruchliwym hubem cargo w Polsce, gdyż ilość ładunków obsłużonych przez port w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku wyniosła 15,5 tys. ton metrycznych. Warto jednak zaznaczyć, że Urząd Lotnictwa Cywilnego nie opublikował jeszcze pełnych danych dotyczących ruchu towarowego w 2022 roku.

Pomimo tego, że nie znalazły się one w piątce najbardziej ruchliwych lotnisk pod względem ruchu towarowego, warto wspomnieć o trzech innych portach lotniczych, które na przestrzeni kilku lat odnotowały stosunkowo stały wzrost ruchu cargo. Pierwszym z nich jest Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego (POZ), który jest jednym z najstarszych portów lotniczych w Polsce. Według danych krajowego regulatora, w 2021 roku lotnisko obsłużyło łącznie 33,6 tys. kilogramów ładunków. Z kolei Port Lotniczy Lublin, położony we wschodniej części Polski, w 2021 roku obsłużył 22,4 tys. kilogramów ładunków. Natomiast położony w centralnej części kraju Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta jest jednym z najstarszych regionalnych hubów lotniczych w Polsce. W 2021 roku lotnisko to obsłużyło 6,4 tys. kilogramów ładunków.

Czytaj też: Nie powinniśmy skazywać lotniska w Radomiu na porażkę. Na ewentualną krytykę przyjdzie czas

Lotnisko Zielona Góra-Babimost zostanie rozbudowane. Powstanie nowy terminal

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button