LotniczyTransport

Australia znów opóźnia przejęcie Alliance Airlines przez Qantas

ACCC wyraża obawy o osłabienie konkurencji w wyniku przejęcia

Minęły już ponad trzy lata od czasu, odkąd flagowy australijski przewoźnik Qantas po raz pierwszy kupił 19% udziałów w Alliance Airlines. Przewoźnik poinformował wtedy, że planuje całkowite przejęcie Alliance Airlines, jednak na drodze Qantas wciąż stoi Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC), która wyraża obawy o osłabienie konkurencji w wyniku przejęcia.

Przejęcie Alliance Airlines przez Qantas znów opóźnione

Kiedy trzy lata temu australijski przewoźnik po raz ogłosił przejęcie 19% udziałów w Alliance Airlines, Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) wyrażała obawy o osłabienie konkurencji przez Qantas. Po wyczerpującym dochodzeniu ACCC oczyściła jednak mniejszościowy holding Qantas z wszelkich zarzutów. Problem ponownie pojawił się w maju tego roku, kiedy Qantas złożył ofertę całkowitego przejęcia Alliance o wartości 397 mln dolarów.

To skłoniło ACCC do wszczęcia kolejnego dochodzenia i wydania Statement of Issues, w którym Komisja nakreśliła swoje obawy i zaprosiła zainteresowane strony do zgłaszania uwag. Na podstawie harmonogramu, decyzja ACCC w sprawie fuzji miała zostać ogłoszona 4 sierpnia, choć później datę przesunięto na 17 listopada. Potem termin wydania decyzji znów został opóźniony, tym razem do 1 grudnia. Kilka dni temu ACCC po raz kolejny przesunęła termin, tym razem na 20 marca 2023. Z nowego harmonogramu wynika, że ​​jest to dopiero wstępna data ogłoszenia decyzji ACCC i organizacja może ponownie przesunąć termin.

Nic dziwnego, że Qantas nie jest zadowolony z opóźnień. Ciągłe przesuwanie terminu skłoniło przewoźnika do wydania własnego oświadczenia. Australijska linia wyraziła rozczarowanie decyzją ACCC dodając, że od momentu przejęcia udziałów w 2019 r. jasno wyraziła zamiar pełnego przejęcia Alliance Airlines. Ponadto przewoźnik krytykuje ACCC za odłożenie decyzji do marca przyszłego roku, wskazując, że minie około dziesięciu miesięcy od złożenia przez Qantas i Alliance wniosku o nieformalną zgodę na przejęcie.

To sprawiłoby, że byłby to jeden z najdłuższych procesów nieformalnego przejęcia w ostatnich czasach. W porównaniu z 11 dniami, jakie zajęło ACCC wydanie decyzji, że nie trzeba przeprowadzać publicznego przeglądu nabycia przez Rex linii National Jet Express od Cobham w lipcu – czytamy w oświadczeniu Qantas.

Czytaj też: Przejęcie Alliance Airlines przez Qantas zmonopolizuje rynek

Qantas będzie kontrolować australijski rynek?

Ta wypowiedź brzmi bardzo podobnie do komentarzy dyrektora generalnego Alana Joyce’a. Rex kupił National Jet Express w sierpniu, aby wejść na lukratywny rynek australijski FIFO, który przewozi pracowników do odległych projektów surowcowych w całym kraju. Alliance jest głównym graczem w tej dziedzinie i jeśli ACCC da Qantas zielone światło do przejęcia Alliance Airlines, będzie kontrolować około 70% rynku.

Obecnie Alliance ma umowę z Virgin Australia i Virgin Australia Regional Airlines (VARA), która pozwala im koordynować rozkłady lotów w ramach usług FIFO. ACCC po raz pierwszy zatwierdziło transakcję w 2017 roku i ma ona zostać przedłużona. Regulator twierdzi, że chce zapewnić, by korzyści społeczne przeważały nad antykonkurencyjnymi elementami porozumienia Alliance – Virgin. Zgłoszenia uwag do tego dochodzenia końcą się 4 listopada, ale nie ustalono daty ostatecznego rozstrzygnięcia przez ACCC.

Zarząd poparł przejęcie Alliance Airlines przez Qantas i wydaje się absurdalne, że decyzja ACCC w tej sprawie nie została jeszcze wydana. Australia ma stosunkowo prosty rynek lotniczy, który ACCC nadzoruje od lat, więc w tym przypadku linia lotnicza słusznie krytykuje regulatora.

Czytaj też: Inflacja w Australii najwyższa od 32 lat

PLL LOT chce odszkodowanie od Boeinga! Sprawa jest w sądzie

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button