
MPK Kraków zamierza zakupić nowe niskopodłogowe tramwaje z klimatyzacją i udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych. Zanim jednak MPK ogłosi postępowanie przetargowe, odbędą się wstępne konsultacje rynkowe. Zakup 60 nowych pojazdów pozwoli na wycofanie z ruchu wszystkich wysokopodłogowych tramwajów.
MPK Kraków zamówi nowe niskopodłogowe tramwaje
MPK Kraków planuje zakupić nowe tramwaje niskopodłogowe z klimatyzacją, systemem informacji pasażerskiej, monitoringiem i udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych. Krakowski przewoźnik chce, aby do 2026 roku zostało dostarczonych łącznie 60 nowoczesnych wagonów, z których 30 ma zostać zakupionych jako pierwsze. Warto wiedzieć, że niektóre wagony mają mieć ponad 40 m długości.
Przed ogłoszeniem postępowania przetargowego, krakowskie MPK chce przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe. Konsultacje będą się odbywać w formie spotkań przez co najmniej cztery miesiące, a ich celem jest uzyskanie niezbędnych informacji do przygotowania postępowania, w tym przede wszystkim opisu przedmiotu zamówienia nowych tramwajów. MPK zaznaczyło, że termin może ulec przedłużeniu, jeśli cele konsultacji nie zostaną osiągnięte w pierwotnym terminie. Podmioty zainteresowane udziałem w tych konsultacjach muszą do 22 listopada przesłać formularz zgłoszeniowy na adres: zamowienia@mpk.krakow.pl.
Krakowski przewoźnik chce częściowo sfinansować zakup nowych tramwajów dzięki zewnętrznym środkom finansowym. Zakup nowych pojazdów pozwoli na wycofanie wszystkich wysokopodłogowych tramwajów, co jest szczególnie istotne dla osób z ograniczoną mobilnością. Przypomnijmy, że w ubiegłych dwóch latach Kraków pozyskał 50 nowych tramwajów Lajkonik. Z kolei w 2022 i 2023 roku do Krakowa ma zostać dostarczonych kolejnych 60 nowych wagonów – Lajkonik II.
Czytaj też: Do Częstochowy powróciły tramwaje
MPK kupi też elektryczne autobusy
Krakowskie MPK inwestuje również w transport bezemisyjny poprzez zakup autobusów. Kilka dni temu krakowski przewoźnik podpisał z Solaris Bus & Coach umowę na nowe autobusy elektryczne. Do Krakowa w ramach umowy trafi aż 18 autobusów przegubowych. Biorąc pod uwagę wcześniejsze kontrakty, w przyszłym roku krakowianie otrzymają ponad 40 nowych autobusów elektrycznych, które zastąpią najstarsze i wysłużone pojazdy krakowskiej linii z silnikami diesla.
Koszty dostawy 18 autobusów to ponad 92 mln zł brutto. Na podpisanie czeka jeszcze umowa z firmą Irizar, która wygrała przetarg na dostawę czterech autobusów elektrycznych o długości 12 metrów (z możliwością dostarczenia trzech kolejnych) Zakup tych 22 autobusów był możliwy dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w wysokości prawie 59 mln zł.
Czytaj też: MPK Kraków podpisało umowę z Solaris na nowe autobusy
ZUE będzie remontować linię tramwajową w Krakowie. Nowy kontrakt
Jeden komentarz