PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Kluczowa trasa do Tunelu Brenner z pozwoleniem. Koszt? 960 mln euro

Projekt umożliwi skrócenie czasu podróży o 70%.

Obwodnica Trydentu jest kluczowym elementem zapewniającym dostęp do tunelu bazowego Brenner po stronie włoskiej. Dzięki tej inwestycji będzie możliwe skrócenie czasu podróży między Austrią a Włochami. Tunel Brenner to jeden z najważniejszych projektów korytarza TEN-T Skandynawia — Morze Śródziemne. Planowana inwestycja zostanie oddana do użytku w 2032 roku. Tunel Brenner połączy Włochy i Austrię pod Alpami, z Fortezza do Innsbrucka, skracając czas podróży o 70 procent: z 80 minut do 25 minut.

Obwodnica Trydentu — kluczowa trasa do tunelu Brenner już w budowie

Jak informuje portal RailFreight.com, prace nad obwodnicą Trydentu otrzymały zielone światło. Inwestycja zostanie wykonana do 2026 roku, a dwutorowa linia kolejowa będzie czynna już w grudniu bieżącego roku. Całkowity koszt projektu wynosi 960 mln euro, z czego 934 mln euro będzie finansowane z włoskiego instrumentu Recovery and Resilience Facility.

Zamówienie przyznano włoskiemu konsorcjum pod przewodnictwem koncernu Webuild (51%). Spółka współpracuje z firmami: Ghella (35%), Collinim (10%), Seli (4%) – ta ostatnia to spółka zależna Webuild.

Czytaj również: Austria planuje ograniczenia w ruchu dla ciężarówek. Zmiany w Tyrolu

Nowy odcinek połączy Acquavivę, na południe od Trydentu, z Roncafortem, na północy miasta. To właśnie tutaj linia połączy się z linią VeronaBrenner. Inwestycja umożliwi dostęp do Austrii, co w konsekwencji ułatwi dostęp do reszty Europy. Prace będą polegały na realizacji nowej dwutorowej linii kolejowej o długości około 13 kilometrów, z czego 11 kilometrów będzie w tunelu.

Czytaj również: Berlin zadecydował. Nie będzie bardziej rygorystycznych celów klimatycznych

Sam tunel Brenner (Brenner Base Tunnel, BBT) to kolejowe podziemne połączenie o długości 55 km, które w 2032 r. ma spiąć Innsbruck w Austrii z włoską Fortezzą. Inwestycja ta jest częścią linii kolejowej, która umożliwi dostęp do południowego wejścia do tunelu pod przełęczą Brenner.

BBT będzie się składać z dwóch równoległych tuneli, każdy o szerokości 8,1 m, zlokalizowanych w odległości 40–70 m od siebie, spiętych co 333 m tunelami ewakuacyjnymi. Każdy z tuneli głównych zostanie wyposażony w pojedynczy tor i będzie obsługiwał jeden kierunek ruchu.

Obwodnica Trydentu
Źródło: Webuild

Obwodnica Trydentu otrzymała zielone światło. To jeden z najważniejszych odcinków Tunelu Brenner

Obecnie w ramach projektu budowy tunelu Brenner na granicy włosko-austriackiej pracuje maszyna Tunel-Boring Machine. Obecnie urządzenie wykopało ponad 14 kilometrów w ciągu ostatnich czterech lat.

Tymczasem budowa, która rozpoczęła się z Włoch, dotarła już granicy z Austrią. Co warto dodać, tunelowa obwodnica docelowo jest jednym z dojazdów (od południowej strony) tunelu kolejowego Brenner. Do jej wydrążenia zmobilizowano cztery maszyny TBM. Na końcach obu tuneli umieszczono po dwie maszyny, tak aby pracowały równocześnie. Dzięki temu spotykają się w połowie drogi po wydrążeniu swoich odcinków. Przewiduje się, że dzienny postęp w drążeniu wyniesie od 15 do 20 m. Według szacunków RFI budowa potrwa około trzech i pół roku, z czego dwa lata potrwają prace związane z drążeniem.

ÖBB zainwestuje w infrastrukturę kolejową ponad 3 miliardy euro!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button