LotniczyTransport
Gorące newsy

Czeskie linie lotnicze zezłomowały swojego ostatniego Airbusa

Teraz przewoźnik ma we flocie tylko jeden samolot

Czeskie linie lotnicze (ČSA) zezłomowały swojego ostatniego Airbusa. O sprzedaży samolotu na złom mówiło się w branży od kilku tygodni. Teraz przewoźnik ma we flocie tylko jeden samolot.

Czeskie linie zezłomowały ostatniego Airbusa

Airbus A319 rejestracji OK-REQ wystartował z lotniska Václava Havla na lotnisko St. Athan w Południowej Walii. W Wielkiej Brytanii samolot zostanie złomowany i rozmontowany na części, podobnie jak niektórzy jego poprzednicy. ČSA nie latała tym samolotem od 15 października, a ostatnio zapewniała połączenie do i z Malagi dla Smartwings. O sprzedaży samolotu na złom mówiło się w branży od kilku tygodni. Po tym, jak czeskie linie lotnicze (ČSA) zezłomowały swojego ostatniego Airbusa, został im tylko jeden samolot.

A319 był jednym z dwóch samolotów pozostawionych przez ČSA po stopniowej miniaturyzacji. Drugi to Airbus A320 o rejestracji OK-HEU, ale przewoźnik tylko go wydzierżawił i nie jest jego właścicielem. Leasing wygaśnie w 2027 r. Zezłomowany samolot został nabyty przez ČSA w 2011 r. i był ostatnim Airbusem zakupionym w ramach umowy zawartej pod kierownictwem Jaroslava Tvrdíka.

ČSA planuje od wiosny dodać do swojej floty dwa A320. Powinien to być wieloletni leasing operacyjny. W przyszłym roku do floty powinien dołączyć także pierwszy nowy samolot Airbus A220-300 – powiedziała rzeczniczka Smartwings, Vladimíra Dufková.

Czytaj też: Lotnisko we Wrocławiu czeka rozbudowa. Gigantyczne środki z UE

Flota czeskiego przewoźnika

Czeskie linie lotnicze (ČSA) przez lata latały różnymi samolotami, w tym klasycznymi odrzutowcami z czasów sowieckich. W ostatnim czasie przewoźnik korzystał z bardziej skonsolidowanej floty Airbusa, która obecnie składa się wyłącznie z maszyn wąskokadłubowych. Jednak w poprzednich latach Airbusy szerokokadłubowe również stanowiły część jego działalności.

OK-WAA był pierwszym samolotem w ČSA, który trafił do przewoźnika w lutym 1991 roku. OK-WAB pojawił się miesiąc później. Po ponad dekadzie latania dwoma A310-300, w czerwcu 2003 roku Czech Airlines zakupiły trzeci egzemplarz z drugiej ręki. W październiku 2004 roku dołączył do niego czwarty. Wszystkie cztery zostały wycofane w maju 2010 roku, a pierwsza para jest nadal aktywna w irańskich liniach Mahan Air.

Trzy lata po wycofaniu ostatniego Airbusa A310-300, Czech Airlines ponownie wkroczyły do świata samolotów szerokokadłubowych wraz z pojawieniem się OK-YBA, jedynego A330-300. Samolot ten miał wówczas niespełna 12 lat, ponieważ pierwotnie rozpoczął służbę w Korean Air jako HL7701. Długoterminowa dzierżawa maszyny zakończyła się, gdy czeskie linie wycofały samolot z użytku w lutym 2020 roku, około miesiąc przed wybuchem pandemii COVID. W październiku 2020 roku samolot powrócił do Korean Air, gdzie został ponownie zarejestrowany jako HL7701. Obecnie ma 21 lat i pozostaje aktywny do dziś.

Czytaj też: 3 wskazówki dla linii lotniczych, które pozwolą osiągnąć zerową emisję

Pakistańskie linie lotnicze mają nadzieję, że UE cofnie zakaz lotów

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button