MorskiTransport

Indonezja przejęła irański supertankowiec. Naruszał sankcje

Statek został przechwycony po tym, jak został zauważony na Morzu Północnym Natuna w Indonezji

Indonezja przechwyciła i zabezpieczyła irański supertankowiec, którym odbywał się nielegalny przesył ropy naftowej. Indonezyjska straż przybrzeżna zapowiedziała zaostrzenie patroli morskich.

Indonezja skonfiskowała irański supertankowiec

Indonezja przechwyciła irański supertankowiec MT Arman 114, który przewoził 272 569 metrycznych ton lekkiej ropy naftowej o wartości 304 milionów dolarów. Indonezyjska agencja ds. bezpieczeństwa morskiego oświadczyła, że irański zbiornikowiec brał udział w procederze przenoszenia ropy na inny statek bez wymaganego zezwolenia. Jak informuje portal Marine Link, statek został przechwycony po tym, jak został zauważony na Morzu Północnym Natuna w Indonezji, przeprowadzając transfer ropy na statek MT S Tinos z Kamerunu.

MT Arman sfałszował system automatycznej identyfikacji (AIS), aby wykazać swoją pozycję na Morzu Czerwonym, ale w rzeczywistości był tutaj – powiedział szef agencji, Aan Kurnia, zaznaczając, że statek wyrzucił również część ropy do oceanu, co jest naruszeniem indonezyjskiego prawa ochrony środowiska.

Czytaj też: Iran przejął tankowiec na Morzu Omańskim – czy to początek kryzysu?

Indonezyjskie władze zatrzymały egipskiego kapitana, 28 członków załogi i 3 pasażerów, którzy byli rodziną pokładowego funkcjonariusza ochrony.

Po tym, jak oba supertankowce próbowały uciec, władze skoncentrowały pościg na statku Arman, przy wsparciu malajskich władz, gdy statek wypłynął na ich wody – dodał Aan.

Statek Tinos został zbudowany w 1999 roku, podczas gdy Arman został zbudowany w 1997 roku. Według bazy danych Equasis dotyczącej przewozów morskich Tinos miał zostać zezłomowany w 2018 roku.

Indonesia’s Maritime Security Agency (Bakamla)

Kraje próbują obejść sankcje

Analiza Reutersa wykazała, że flota tankowców przewożących ropę z objętych sankcjami Iranu, Rosji i Wenezueli przenosi nielegalne ładunki na inne statki w Cieśninie Singapurskiej, aby uniknąć wykrycia. Ryzyko wycieków ropy i wypadków podczas takiego procederu stale rośnie. Jak informuje portal Marine Link, Aan obiecał, że indonezyjska straż przybrzeżna, przy wsparciu innych władz, wzmocni patrole na swoich wodach. Indonezja jest największym na świecie archipelagiem, składającym się z około 17 000 wysp.

Musimy być stanowczy, twardzi. Musimy wprowadzić działanie odstraszające, aby to się nie powtórzyło – dodał.

Czytaj też: Iran chce dołączyć do BRICS! Organizacja zaważy na pozycji Stanów Zjednoczonych?

W 2021 roku Indonezja skonfiskowała irański i panamski statek w związku z podobnymi oskarżeniami. Kapitanowie obu statków zostali skazani przez indonezyjski sąd na dwa lata więzienia w zawieszeniu.

Iran chce stworzyć nowy szlak handlowy. Zmieni rozkład sił w regionie?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button