
Singapurski kontenerowiec, obsługiwany przez Maersk, został pomyślnie sprowadzony do portu w Australii po tym, jak stracił napęd i przez ponad 30 godzin dryfował na oceanie na południe od Sydney. Australijski Urząd Bezpieczeństwa Morskiego (AMSA) poinformował, że koordynował działania z Maersk i Switzer Australia oraz że statek i załoga nigdy nie były w bezpośrednim niebezpieczeństwie. Jest to drugi incydent wzdłuż wschodniego wybrzeża Australii w ciągu kilku miesięcy po tym, jak uratowano masowiec, który również stracił napęd podczas zimowej burzy.
Singapurski kontenerowiec stracił napęd
AMSA poinformowała, że została powiadomiona przez pływający pod banderą Singapuru statek Rio Madeira o nośności 80 300 DWT, że statek przed północą stracił napęd. Singapurski kontenerowiec, obsługiwany przez Maersk, płynął z Singapuru i według doniesień znajdował się około 38 mil morskich od Narooma na południowo-wschodnim wybrzeżu, na południe od Sydney.
Według urzędu bezpieczeństwa, na statek o pojemności 5 900 TEU załadowano 3 380 kontenery, w tym 126 z towarami sklasyfikowanymi jako niebezpieczne. Statek był również załadowany 3 075 tonami ciężkiego oleju opałowego i 236 tonami oleju napędowego. AMSA poinformowała, że ściśle monitoruje statek i otrzymuje regularne raporty od armatora.
Maersk wydał oświadczenie potwierdzające, że statek doznał awarii zasilania, co spowodowało utratę napędu. Firma przekazała, że załoga licząca 27 osób nie była jednak w żadnym niebezpieczeństwie i że statek miał zasilanie z generatora awaryjnego. Nie miał on jednak wystarczającej mocy, aby wykonać wszystkie funkcje, które były wymagane do żeglugi.
Over the weekend we coordinated the response to MV RIO MADEIRA after its power failed off the NSW coast. We tasked ETV Svitzer Glenrock from Newcastle to provide towing assistance. Prior to a tow connection MV Rio Madeira advised they had restored propulsion. Photos: @svitzerau pic.twitter.com/CBKpg8YKvj
— AMSA News (@AMSA_News) October 24, 2022
Czytaj też: Ogromny pożar kontenerowca! Uszkodzony statek zatonął
Rio Madeira pozostanie w Australii na czas naprawy
Specjalistyczny statek do holowania awaryjnego, ETV Svitzer Glenrock, został wysłany z Newcastle, aby zapewnić pomoc w holowaniu Rio Madeira. Przed połączeniem holowniczym Rio Madeira poinformowała jednak, że technicy zdołali przywrócić energię elektryczną na pokładzie statku. Singapurski kontenerowiec był eskortowany do miejsca postoju w Port Botany i zacumował z pomocą czterech holowników portowych. Maersk poinformował, że rozpoczęto operacje rozładunku towarów, jednocześnie kończąc naprawy na statku. Statek prawdopodobnie pozostanie w Australii przez cały tydzień, co opóźni jego rejs do Nowej Zelandii.
To drugi incydent wzdłuż wschodniego wybrzeża Australii w ciągu kilku miesięcy po tym, jak uratowano masowiec, który również stracił napęd podczas zimowej burzy. W lipcu masowiec Portland Bay stracił zasilanie podczas zimowego sztormu u wybrzeży w pobliżu Sydney. Holowniki pracowały do 36 godzin, aby uchronić statek przed zepchnięciem na skały i przestawić go na osłonięty teren. Masowiec został później odholowany do portu w celu przeprowadzenia napraw.
Czytaj też: Singapur podniesie o 500% podatek od emisji dwutlenku węgla w 2024 roku!
Znajdziesz nas w Google NewsPożar kontenerowca u wybrzeży Filipin. Zginął członek załogi