PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

Ogromne zamówienie na chińskie samoloty C919! Podbiją rynek?

Pierwsze pięć samolotów ma trafić do linii lotniczej już w przyszłym roku

Chińska linia lotnicza China Eastern podpisała umowę z krajowym producentem COMAC na chińskie samoloty C919. Wartość zamówienia na 100 maszyn wynosi około 10 miliardów dolarów i jest kontynuacją pierwotnego zamówienia na pięć maszyn. Z dwóch z nich linia lotnicza już korzysta.

China Eastern otrzyma chińskie samoloty C919

Pierwsze pięć samolotów ma trafić do linii lotniczej już w przyszłym roku. W 2025 roku liczba dostarczanych maszyn wzrośnie do dziesięciu rocznie, a od 2028 roku do piętnastu rocznie. Ostatnie dwadzieścia samolotów firma planuje otrzymać w 2031 roku.

Jak informuje portal Zdopravy, China Eastern planuje wykorzystać chińskie samoloty C919 głównie na ważnych trasach biznesowych i turystycznych w całym kraju. Nowe zamówienie wpisuje się w strategię odnowienia floty linii lotniczej i wyraża zaufanie do chińskiego producenta.

Jak informuje portal Zdopravy, w ubiegłym miesiącu COMAC ogłosił, że zdobył do tej pory łącznie 1061 zamówienia na C919. China Eastern jako pierwszy przewoźnik na świecie wprowadził te chińskie maszyny do eksploatacji komercyjnej. Według linii lotniczej, ich ogólna wydajność jest zasadniczo zgodna z oczekiwaniami. Obecnie eksploatowane samoloty mają za sobą już łącznie 1140 godzin lotu i przetransportowały ponad 35 000 pasażerów.

Czytaj też: Pierwszy chiński samolot C919 odbył pierwszy lot z pasażerami 

Celem budowy chińskiego C919 jest osiągnięcie niezależności od zachodnich technologii oraz zagranicznych producentów, czyli Airbusa i Boeinga. Jednak większość komponentów maszyny, w tym awionika i silniki, pochodzi od sprawdzonych dostawców Boeinga i Airbusa. Samolot jest napędzany silnikami Leap od CFM International i ma zasięg 5555 kilometrów.

COMAC C919 zniszczy duopol Airbusa i Boeinga?

Państwowa firma COMAC rozwijała samolot od 2008 roku. Samolot stał się integralną częścią pekińskiej inicjatywy „Made in China 2025„, której celem jest dogonienie zaawansowanych technologii i osiągnięcie samowystarczalności przez Chiny.

Czytaj też: Chińskie samochody elektryczne podbijają Europę. KE oskarża Chiny o zaniżanie cen

Czy jednak chiński wąskokadłubowy samolot C919 będzie stanowił zagrożenie dla trwającego od dziesięcioleci duopolu Boeinga i Airbusa? Boeing od lat boryka się z problemami w Chinach, gdyż naciski polityczne i obawy o bezpieczeństwo spowodowały, że jego flagowy model 737 MAX został uziemiony na prawie cztery lata. Jednak Airbus raczej nie odczuje konkurencji zbyt szybko. Pokaźny portfel zamówień od chińskich linii lotniczych pokazuje, że nie brakuje popytu na te samoloty. Nieuniknione jest jednak, że chiński komunistyczny rząd zacznie faworyzować swojego producenta samolotów, ale dopóki to nie nastąpi, europejski producent samolotów będzie nadal powiększał swoją przewagę.

Chiny planują produkować 150 samolotów COMAC C919 rocznie

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button