DrogowyTransport

Biopaliwo HVO100 dostępne w Polsce? Nie z takimi przepisami…

W przeciwieństwie do innych nisko lub zeroemisyjnych rozwiązań, HVO100 nie wymaga wymiany floty pojazdów

Eurowag po raz pierwszy dodał do swojego asortymentu odnawialne biopaliwo HVO100. Pierwsza stacja oferująca ten rodzaj paliwa znajduje się w austriackim punkcie Eurowag Ort, blisko granicy z Niemcami. Niestety, ze względu na obecne ograniczenia prawne, w Polsce tego rodzaju paliwo nie jest jeszcze dostępne.

Biopaliwo HVO100 świetną alternatywą dla tradycyjnych paliw

Biopaliwo HVO100, czyli hydrorafinowany olej roślinny, to rodzaj oleju napędowego, którego skład opiera się w 100% na odnawialnych składnikach. Proces jego produkcji wymaga mniejszej ilości energii, co umożliwia redukcję emisji CO2 nawet o 90%, cząstek stałych i węglowodorów o 30%, tlenków węgla o 24%, a tlenków azotu o 9%. Dodatkową korzyścią jest to, że w przeciwieństwie do innych nisko lub zeroemisyjnych rozwiązań, HVO100 nie wymaga wymiany floty pojazdów.

Czytaj też: ORLEN Południe rusza z produkcją biopaliw!

Ponadto, charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową, lepszym działaniem w warunkach zimowych i łatwiejszym przechowywaniem. Niestety w Polsce wysokie koszty i ograniczenia w produkcji, oraz brak odpowiednich ram prawnych, które by wspierały wdrażanie tego typu paliwa, sprawiają, że nie jest ono powszechnie stosowane.

Chcemy wspierać przewoźników w tym, by mogli jak najszybciej sprostać oczekiwaniom swoich klientów, dotyczących redukcji śladu węglowego. Dzięki HVO100 mogą oni zacząć ograniczać emisję praktycznie od zaraz, bez dodatkowych inwestycji w modyfikację lub zakup nowej floty, gdyż ten typ paliwa jest kompatybilny z pojazdami z silnikiem diesla – wyjaśnia Dávid Halász, Head of Alternative Fuels w Eurowag.

Wysoka akcyza przeszkodą w dostępie do HVO100

W wielu krajach europejskich, zarówno na poziomie krajowym, jak i w ramach Unii Europejskiej, istnieją przepisy, które nie sprzyjają rozwojowi paliwa HVO100. Wśród takich państw są Polska, Czechy czy Słowacja, gdzie olej napędowy, który jest bardziej przyjazny dla środowiska, podlega takim samym opłatom akcyzowym co tradycyjny olej napędowy. Zmiany w unijnych przepisach koncentrują się głównie na rodzaju napędu lub rodzaju silnika pojazdu, a nie na konkretnym paliwie i jego śladzie węglowym. Dodatkową przeszkodą jest ograniczona dostępność surowców, takich jak olej roślinny i tłuszcze zwierzęce, niezbędnych do produkcji HVO100, oraz niewielka liczba rafinerii zajmujących się jego produkcją.

Jeśli ten odnawialny olej napędowy ma stać się powszechnie dostępnym paliwem, a nie wyłącznie osiągalnym w bogatych i świadomych ekologicznie krajach, przynajmniej na początku potrzebne jest wsparcie legislacyjne. Przede wszystkim wysokość podatku akcyzowego na HVO100 powinna odzwierciedlać jego pro-środowiskowe korzyści i nie powinna być ustalana na tym samym poziomie co konwencjonalny diesel, emitujący proporcjonalnie więcej zanieczyszczeń. Taka zmiana pozwoliłaby konkurować HVO100 z paliwami kopalnymi pod względem ceny, co zdecydowanie ułatwiłoby przewoźnikom wprowadzenie tego ekologicznego rozwiązania w swojej flocie – tłumaczy Dávid Halász.

Biopaliwo dostępne na 140 stacjach w Austrii

Wprowadzenie czystego HVO100 do oferty stacji paliw wymaga pewnych nakładów inwestycyjnych. Aby umożliwić tankowanie odnawialnego oleju napędowego, konieczne jest zainstalowanie dedykowanego, w pełni oczyszczonego zbiornika i pistoletu do tankowania. Z tego powodu HVO często używane jest jedynie jako dodatek do tradycyjnego oleju napędowego.

Czytaj też: Od stycznia nie zatankujesz benzyny? Kolosalne zmiany na stacjach paliw!

Od listopada bieżącego roku, własna stacja paliw Eurowag w Austrii wprowadziła ofertę czystego HVO100. Począwszy od 2022 roku, to paliwo jest dostępne na około 140 stacjach z sieci akceptacji Eurowag, obejmujących Benelux, Skandynawię i Włochy. Dodatkowo, wszystkie stacje obsługiwane bezpośrednio przez Eurowag (EW Truck Parks) są przygotowane do szybkiego wdrożenia biopaliwa HVO100, pod warunkiem zgodności z przepisami danego kraju lub wzrostu zapotrzebowania klientów.

Nasze stacje paliwowe są zaprojektowane tak, aby móc oferować HVO100 niemal natychmiast i bez wysokich kosztów adaptacji. Jeśli pojawi się popyt klientów na to paliwo, poparty na przykład obniżeniem akcyzy w porównaniu z konwencjonalnym dieslem, jesteśmy gotowi szybko zareagować. Eurowag od dłuższego czasu angażuje się w redukcję emisji w transporcie towarowym. W tym roku wprowadziliśmy dwie nowe stacje LNG i rozwijamy rozwiązania w zakresie elektromobilności. Naszym celem jest zaoferowanie klientom kompletnego wachlarza usług w tej dziedzinie – podsumowuje Dávid Halász.

Czesi zasilą bydgoskie „Lisy” biopaliwem. Napęd przyszłości?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button