Terminal intermodalny „Brama Wschód-Zachód” uruchomiony
EWG to jeden z największych terminali intermodalnych w Europie
Ogromny terminal intermodalny „Brama Wschód-Zachód” (EWG) uruchomiony. Terminal powstał w węgierskiej wsi Fényeslitke, położonej na granicy z Ukrainą i w strategicznym punkcie Nowego Jedwabnego Szlaku. Jego maksymalna wydajność przeładunkowa ma wynosić 1 mln TEU rocznie.
Terminal „Brama Wschód-Zachód” uruchomiony
18 października 2022 r. w Fényeslitke na Węgrzech w pobliżu granicy z Ukrainą otwarto jeden z największych w Europie terminali intermodalnych. Nazywa się „Brama Wschód-Zachód” i zajmuje obszar 85 hektarów, na którym mieści się dziesięć kilometrów torów o europejskiej szerokości, 225 tysięcy kilometrów kwadratowych nawierzchni i 15 tysięcy metrów kwadratowych magazynów. Ponadto kolejne 140 hektarów przeznaczono na nową infrastrukturę transportową i logistyczną.
Budowa centrum logistycznego w Fényeslitke we wschodniej części kraju oznacza, że będziemy najszybszym punktem przeładunkowym dla pociągów kontenerowych na całej wschodniej granicy Unii Europejskiej – mówił na początku roku Péter Szijjártó, węgierski minister spraw zagranicznych.
Nowa infrastruktura może obsłużyć do miliona ton TEU rocznie i przeładowywać kontenery między wagonami kolei europejskiej i szerokotorowej oraz między pociągami i ciężarówkami. W obiekcie można również załadować na wagony naczepy i całe ciężarówki przegubowe. Dźwigi posiadają certyfikaty Atex i Adr, co pozwala na podnoszenie jednostek zawierających gazy i chemikalia.
Czytaj też: Największy terminal intermodalny w Europie powstaje na Węgrzech
Najnowocześniejsze wyposażenie technologiczn
Terminal został pierwotnie stworzony do sortowania jednostek ze Wschodu do Unii Europejskiej, ale w międzyczasie został dostosowany do nowych wymagań wynikających z wojny rosyjsko-ukraińskiej, zwłaszcza w zakresie transportu kolejowego produktów rolnych z Ukrainy. Od listopada będzie mógł przerabiać 800 ton pszenicy i 450 metrów sześciennych oleju słonecznikowego na godzinę. Aby podkreślić tę funkcję, podczas inauguracji otwarcia do terminalu wjechał pociąg z 44 kontenerami załadowanymi 1 146 tonami pszenicy, prosa i grochu, wysłanymi przez Ugrain Trade, które zostały przesortowane w wolnym porcie Csepel.
Terminal posiada również najnowocześniejsze wyposażenie technologiczne. Dźwigi mogą być sterowane zdalnie dzięki technologii 5G. Istnieją trzy żurawie szynowe Künz, jeden o szerokości 41 metrów i dwa 28-metrowe, oraz jeden 20-metrowy żuraw kołowy. Terminal posiada również Digital Twin, który śledzi procesy i działania w czasie rzeczywistym, pokazując w 3D ruch pociągów, ciężarówek, dźwigów, pojazdów dostawczych i towarów.
Czytaj też: Transport intermodalny rośnie w Polsce w dwucyfrowym tempie
Znajdziesz nas w Google News
6 Komentarze