IntermodalnyIntralogistykaKolejowyPrzemysł 4.0Transport

EuroTube eksperymentuje z hyperloop w transporcie kolejowym

EuroTube uruchomi dwa tory testowe hyperloop - DemoTube i AlphaTube

EuroTube, szwajcarska organizacja badawcza non-profit zajmująca się rozwojem technologii transportu próżniowego, uruchomi dwa tory testowe, aby zastosować technologię hyperloop do transportu towarów koleją. Dwa tory testowe noszą nazwy DemoTube i AlphaTube i będą znajdować się w Dubendorf oraz Collombey-Murazboth w Szwajcarii.

EuroTube będzie testować technologię hyperloop

EuroTube chce przetestować zastosowanie technologi hyperloop w kolejowym transporcie towarów.  Tory DemoTube i AlphaTube będą odpowiednie do testów pojazdów towarowych, które transportują palety. W projekcie AlphaTube znajdą się również testy dotyczące załadunku i rozładunku produktów oraz mechanizmów bezpiecznego transportu towarów.

Jak w przypadku każdego innego multimodalnego systemu transportowego, zapewnienie efektywnych procedur załadunku i rozładunku jest niezbędne, aby uczynić tę technologię atrakcyjną – mówi rzecznik EuroTube.

Innym głównym wyzwaniem hyperloop jest to, że pojazdy muszą przejść ze środowiska pod ciśnieniem do próżni. Jednym z pomysłów przedstawionych przez EuroTube byłyby teleskopowe pomosty do wsiadania. Pomosty te łączyłyby tył pojazdów ze środowiskiem ciśnieniowym, umożliwiając proces załadunku pojazdu bez opuszczania rury.

Kolejnym ważnym wyzwaniem jest uwzględnienie w hyperloopie transportu TEU i FEU. EuroTube uważa, że jednym z rozwiązań byłyby rury o większej średnicy, 4,4 metra, które mogłyby pomieścić pojazdy przystosowane do takich kontenerów. Ponieważ wagony towarowe są cięższe i mają większą objętość, infrastruktura musiałaby zostać zaprojektowana tak, by sprostać tym wymaganiom.

Czytaj też:  Chiny uruchomiły pierwsze połączenie intermodalne z Afryką

Tor DemoTube

Prototyp DemoTube zostanie zainaugurowany w 2024 roku i znajdzie się w Dubendorfie, 10 kilometrów na wschód od Zurychu. Tor testowy będzie miał 120 metrów długości i zostanie wyposażony w GammaShellPipe. GammaShellPipe to wodoszczelna rura wykonana ze zbrojonego betonu o średnicy 2,2 metra, która powinna być gotowa w przyszłym roku.

DemoTube będzie używany do testowania przez EuroTube całej nowej technologii hyperloop w jednym miejscu. Rzecznik dodał, że nacisk zostanie położony na budowę oraz instalację wodoszczelnych rur i śluz powietrznych w środowiskach o różnych ciśnieniach. Ponadto odbędą się testy pomp próżniowych, mechanizmów bezpieczeństwa i przyspieszenia elektromagnetycznego.

Czytaj też: Lewitujące pociągi na Podkarpaciu? Nevomo rozpoczyna testy

Tor AlphaTube

Tor AlphaTube będzie dłuższy, osiągając 3,1 km długości. Tor testowy będzie znajdował się na zachodzie kraju, w Collombey-Muraz, przy granicy z Francją. Nie ma jeszcze daty uruchomienia AlphaTube, ale rzecznik EuroTube powiedział, że montaż toru powinien zająć około dwóch lat. Proces nie może się jednak rozpocząć, dopóki nie zostanie wydane pozwolenie na budowę. Stowarzyszenie zajmuje się obecnie procedurami biurokratycznymi, które pozwolą na wydanie pozwolenia.

AlphaTube będzie nieco rozszerzoną wersją DemoTube, ponieważ rury będą miały tę samą średnicę. Tor ten będzie służył do testowania szybkich pojazdów, do 900 km/h. Długość toru została obliczona tak, aby umożliwić bezpieczne przyspieszanie i hamowanie pojazdów.

Ponadto AlphaTube umożliwi testowanie lewitacji pojazdu, sposobu utrzymania wysokiej prędkości przelotowej oraz niezbędnej ilości energii elektrycznej do przyspieszenia. Wreszcie AlphaTube przeprowadzi również testy integracji paneli słonecznych umieszczonych na szczycie infrastruktury.

Technologia hyperloop potrzebuje do działania trzech elementów: rur, podsów i terminali. Pods to wagony, które są pod ciśnieniem atmosferycznym i poruszają się wewnątrz rur zasadniczo bez oporu powietrza czy tarcia, dzięki napędowi magnetycznemu. System hyperloop byłby oparty na zapotrzebowaniu, a nie na stałym harmonogramie. Jednak, tak jak w przypadku wszystkich systemów maglev, do wdrożenia technologii hyperloop potrzebna byłaby zupełnie nowa infrastruktura. Jednym z najgłośniejszych zwolenników technologii hyperloop jest Elon Musk, który w 2012 roku twierdził, że może ona stać się piątym środkiem transportu.

Czytaj też: Dwucyfrowa inflacja w Niemczech. Na Węgrzech przebiła już 20%

Koleje Ukraińskie upraszczają swoje opłaty taryfowe

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button