KolejowyTransport

Koleje Ukraińskie upraszczają swoje opłaty taryfowe

Koleje Ukraińskie Ukrzaliznytsia ponownie ocenią i zmienią opłaty taryfowe dla przewozów kolejowych, znacznie upraszczając cały system. Celem zmian jest „całkowite odejście od obecnego systemu taryfowego dla przewozu ładunków i uczynienie taryf sprawiedliwymi dla wszystkich uczestników rynku”.

Koleje Ukraińskie uproszczą opłaty taryfowe

Prezes Ukrzaliznytsia Oleksandr Kamyshin powiedział, że Koleje Ukraińskie uproszczą swoje opłaty taryfowe dla przewozów kolejowych, aby były one bardziej sprawiedliwe.

Po przyjęciu nowego systemu, dotychczasowa dyskryminacja całkowicie zniknie. W rzeczywistości, wszystko to jest częścią ruchu zarówno firmy, jak i całego kraju w kierunku integracji europejskiej – dodał Kamyshin.

Kamyshin ujawnił kilka podstawowych kroków, które Ukrzaliznytsia podejmie w celu stworzenia bardziej sprawiedliwego środowiska dla uczestników ukraińskiej branży przewozów kolejowych. Konkretnie, krokiem numer jeden będzie redukcja systemów stawek bazowych i zmniejszenie ich z dwudziestu dziewięciu do tylko jednego. Od tej pory stawki bazowe dla kolejowych przewozów towarowych będą obliczać tylko odległość przewozu, ciężar ładunku, specjalne cechy przewozu i trasę.

Ponadto Ukrzaliznytsia zmniejszy liczbę współczynników przy obliczaniu opłat z piętnastu do jednego. Jednocześnie znacznie zmniejszy też opłaty dodatkowe, których z trzydziestu ośmiu będzie teraz sześć. Pozostanie opłata za transport specjalny lub usługi ochrony. Na koniec Ukrzaliznytsia zaproponowała również całkowite wyrównanie klas przewozu towarów oraz jednolitą taryfę dla transportu pustych wagonów.

Czytaj też: Ukraińskie Koleje odnotowują rekordowe wyniki eksportu zboża

Dlaczego jest to kluczowe posunięcie?

Kamyshin podkreślił, że nowe podejście do taryf jest zdecydowanym ruchem przeciwko dyskryminacji.

Przez dziesięciolecia kwestia sprawiedliwości systemu taryfowego była wrażliwym tematem w relacjach między przewoźnikami i załadowcami. Rozumieliśmy to, dlatego od połowy ubiegłego roku stopniowo go zmienialiśmy – powiedział.

Przy podwyższonych taryfach załadowcy musieli płacić wyższe ceny za transport kolejowy, co w przypadku Ukrainy było sygnałem odwrotnej zmiany modalnej. Koleje Ukraińskie w ciągu ostatnich dwóch lat podwyższyły opłaty taryfowe, co nie zostało dobrze przyjęte przez branżę przewozów kolejowych i jej klientów. Głównym problemem były oczywiście same gwałtownie rosnące ceny, ale także fragmentaryczna i skomplikowana klasyfikacja rodzajów ładunków i usług, która prowadziła do nierównego ustalania cen. Mówiąc wprost, nie wszyscy załadowcy płacili takie same opłaty za niektóre usługi, a różnica w cenie między różnymi klasami była czasem ogromna.

Oprócz tego, że nowym ukraiński model taryfy kolejowej stanie się bardziej demokratyczny, mniej dyskryminujący i prostszy, kluczowym wnioskiem z propozycji Kamyshina jest coś innego. Szczególnie w kontekście wojny, państwowe przedsiębiorstwo, które wysłuchuje i rozumie obawy swoich klientów i odpowiednio się do nich rozwiązuje, jest wielkim sukcesem.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Ponad 1 000 ukraińskich kolejarzy zabitych od początku wojny

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button