Info z rynkuMorskiTransport

Import w USA z największym spadkiem od czasów lockdownu

Według Descartes, który agreguje dane amerykańskich urzędów celnych, we wrześniu wolumeny przychodzące do wszystkich amerykańskich portów wyniosły 2 215 731 jednostek ekwiwalentu dwudziestostopowego. To spadek o 11% rok do roku i o 12,4% w stosunku do sierpnia. Import w USA w ubiegłym miesiącu znalazł się poniżej poziomu z września 2020 r., aczkolwiek nadal wzrósł o 9% w stosunku do września 2019 r.

Import w USA notuje spadek

Według danych Descartes, import w USA we wrześniu tego roku spadł o 15,5% w stosunku do maja, miesiąca, w którym wolumeny przyjazdowe osiągnęły najwyższy poziom w historii. Wrześniowy spadek o 313 311 TEU w stosunku do sierpnia był najgwałtowniejszym spadkiem miesiąc do miesiąca, odnotowanym przez Descartes od czasu spadku o 364 454 TEU w lutym 2020 r. w stosunku do miesiąca poprzedniego, kiedy to chińskie władze po raz pierwszy zablokowały Wuhan.

Mieliśmy tu dość znaczącą korektę. Jest to zwykle pora roku, w której import sezonowo spada – ale nie aż tak bardzo. Nastąpiło przegięcie, i to duże – powiedział Chris Jones, wiceprezes wykonawczy ds. przemysłu i usług w Descartes Systems Group.

Jones dodał, że jeśli zwykły sezonowy trend się utrzyma, import „powinien zwolnić przez resztę roku”.

Descartes Datamyne

Czytaj też: Rynek przewozów kontenerowych w USA znów notuje spadek

Za wcześnie na zwycięstwo

Tego lata ogólny import w USA pozostawał na wysokim poziomie, utrzymując się w pobliżu rekordowych poziomów, nawet gdy wielkość importu z zachodniego wybrzeża spadła. Straty na Zachodnim Wybrzeżu zostały zniwelowane przez zyski Wschodniego i Zatoki Meksykańskiej, co podobno było spowodowane tym, że załadowcy przesunęli ładunki na wschód z powodu obaw o zatory na Zachodnim Wybrzeżu w szczycie sezonu i niepokoje pracownicze.

Według Descartes, porty na wszystkich trzech wybrzeżach odnotowały spadek wolumenu w porównaniu z sierpniem. Najbardziej zaskakujące jest to, że import spadł o 21,5% w Savannah, z 285 341 TEU do 223 966 TEU. Oficjalne dane z Savannah pokazują z kolei 23% spadek importu TEU we wrześniu w porównaniu do sierpnia. Rzecznik Georgia Ports Authority (GPA) powiedział:

Wolumen wrześniowy miał problemy z powodu huraganu Ian i zawieszenia obsługi statków na mniej więcej trzy dni. GPA od tego czasu dostosowała ten wolumen, co znajdzie odzwierciedlenie w liczbach październikowych.

Zmniejszający się wolumen importu powinien w nadchodzących miesiącach pozwolić terminalom na usunięcie większej ilości kontenerów ze swoich placów. Mimo to Jones zgodził się, że „jest jeszcze za wcześnie, aby ogłosić zwycięstwo”, jeśli chodzi o kryzys w łańcuchu dostaw. Import i wydatki konsumpcyjne są nadal powyżej poziomu sprzed pandemii. Zatłoczenie kolei jest nadal duże. Zarówno poziom importu, jak i pustych kontenerów w terminalach pozostaje podwyższony. Złożoność sytuacji sprawia, że amerykańskim sprzedawcom i importerom bardzo trudno jest planować z wyprzedzeniem.

Czytaj też: Światowy kryzys żywnościowy jest permanentny. Prawie miliard ludzi na świecie głoduje

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button