E-commerce

5 sposobów na utrzymanie biznesu e-commerce w czasie recesji

Rozmowy o możliwej globalnej recesji, która nadejdzie w ciągu najbliższych miesięcy, są ostatnio bardzo częste. Nawet jeśli nie jest to jeszcze pewne, groźba spowolnienia jest czymś, na co właściciele firm e-commerce powinni się przygotować. Oto 5 sposobów na utrzymanie biznesu e-commerce w czasie recesji.

Sposoby na utrzymanie biznesu e-commerce w czasie recesji

W czasie recesji ceny mogą gwałtownie wzrosnąć, a łańcuchy dostaw mogą zostać zakłócone. Przez to wszystko klienci będą robić mniejsze i rzadsze zakupy. To, w jaki sposób konkretnie wpłynęłoby to na biznes e-commerce, może się różnić w zależności od charakteru i niszy, w jakiej działa firma. Recesja z 2008 roku powinna być ostrzeżeniem dla przedsiębiorców. Małe firmy zmagały się w tym okresie z problemami i wiele z nich upadło. W związku z tym ważne jest, aby opracować strategię zrównoważonego rozwoju w trudniejszym środowisku biznesowym. Oto pięć sposobów na utrzymanie biznesu e-commerce w czasie recesji.

1. Przygotuj rezerwy gotówkowe

Posiadanie gotówki na koncie zapewnia elastyczność i możliwość wydawania lub inwestowania w razie potrzeby. Nie wszystkie startupy mają jednak solidne zasoby gotówki.

Finansowanie to nie tylko przeszkoda na początku tworzenia biznesplanu dla e-commerce. Po uruchomieniu sklepu internetowego, będziesz potrzebował stałego przepływu gotówki, aby zamówić zapasy, przeprowadzić skuteczną reklamę, zoptymalizować łańcuch dostaw i wprowadzić innowacje do swoich produktów – tłumaczy firma 8fig, zajmująca się finansowaniem e-commerce.

Recesja może spotęgować te potrzeby. Na przykład, koszty zapasów i realizacji zamówień zazwyczaj rosną podczas spowolnienia. Posiadanie dodatkowej gotówki może pomóc w łatwym zaabsorbowaniu tych skoków cenowych.

Najprostszym sposobem na zabezpieczenie firmy przed tym jest oszczędzanie w celu zgromadzenia kapitału. Zamiast wydawać zyski na rzeczy nieistotne, pomyśl o zainwestowaniu pieniędzy z powrotem w biznes. Innym pomysłem jest sprzedaż niektórych aktywów, takich jak maszyny lub urządzenia, które mogą nie być kluczowe dla działalności w tej chwili. Zawsze można je odkupić, gdy sytuacja się poprawi. Wreszcie, jeśli dostępne jest zewnętrzne finansowanie od inwestorów lub firm finansujących, rozważ je, o ile jasne są warunki.

2. Dostosuj się do potrzeb klientów

Pandemia podkreśliła, jak szybko firmy powinny dostosować się do zmian w zachowaniach i preferencjach zakupowych klientów. Blokady mocno uderzyły w biznesy typu brick-and-mortar. Podczas gdy wiele firm nie zdołało się dostosować, te, które przetrwały, były w stanie szybko dokonać zmian.

Najbardziej elastyczni marketerzy nie robią różnych rzeczy; oni robią rzeczy inaczej. W szczególności słuchają inaczej i planują inaczej – mówi Cassandra Nordlund, dyrektor ds. doradztwa w firmie Gartner.

Ta sama potrzeba zdolności adaptacyjnych dotyczy firm z branży e-commerce. Załóż czapkę marketingowca i uważnie słuchaj tego, co mówią Twoi klienci. Dotrzyj do nich i porozmawiaj z nimi. Stwórz ankietę na temat tego, co prawdopodobnie zrobiliby lub kupili, gdyby nastąpiło spowolnienie. To powinno pomóc w planowaniu z wyprzedzeniem.

Na przykład, recesja może zmusić klientów do większej świadomości cenowej. Jeśli prowadzisz sprzedaż detaliczną, możesz dostosować swój katalog tak, aby zawierał więcej artykułów budżetowych niż luksusowych.

Czytaj też: Sprzedawcy e-commerce nie potrafią nawiązać kontaktu z partnerami

Nie wszystkie wydatki są złe

3. Oszczędności w firmie

Oprócz pozyskiwania kapitału, możesz również poprawić swoje finanse poprzez bardziej uważne zarządzanie przepływem gotówki. Marnotrawne wydatki będą niszczyć twoje marże i kapitał. Ważne jest, aby usprawnić i zoptymalizować działania, zanim nadejdzie kryzys. Przejrzyj koszty swojej działalności i sprawdź, które obszary możesz ograniczyć. Niektóre powszechne źródła marnotrawstwa to niekontrolowane zużycie materiałów biurowych, niepotrzebna technologia (sprzęt i abonamenty) oraz bezproduktywni pracownicy. Dokonując cięć, skup się na tych kosztach.

Pamiętaj jednak, że choć możesz mieć pokusę całkowitego ograniczenia wydatków, może to przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Na przykład, możesz spróbować zrezygnować z niektórych narzędzi cyfrowych i subskrypcji, których używasz do zarządzania zadaniami operacyjnymi. Ale jeśli ich obcięcie poważnie wpłynie na efektywność, może to być zły pomysł. Zanurz się w szczegółach, aby zobaczyć, jakie korzyści przynosi każda pozycja przed podjęciem decyzji o jej obcięciu lub zachowaniu.

Pamiętaj, że nie wszystkie wydatki są złe. Okazje mogą pojawić się nawet w burzliwych czasach. Nagłe zapotrzebowanie rynku może sprawić, że zaoferowanie nowego produktu lub usługi stanie się opłacalne. Jeśli takie szanse się pojawią, rozważ podjęcie skalkulowanego ryzyka. W tym miejscu posiadanie rezerw gotówkowych również się przydaje.

4. Poznaj sposoby na zapewnienie wartości dodanej

Nawet po odpowiednim przygotowaniu, wiele firm e-commerce prawdopodobnie nadal będzie odczuwać skutki recesji. Można i należy spodziewać się spadku sprzedaży, ponieważ klienci również zaciskają pasa. W takiej sytuacji, częstą reakcją firmy jest pójście na kompromis w kwestii ceny, oferując rabaty i promocje mające na celu zwiększenie sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że obniżanie cen może zaszkodzić marżom i elastyczności finansowej. Warren Buffet powiedział kiedyś na temat ustalania cen:

Jeśli masz możliwość podnoszenia cen bez utraty biznesu na rzecz konkurencji, to masz bardzo dobry biznes. A jeśli musisz odbyć sesję modlitewną przed podniesieniem ceny o 10 procent, to masz fatalny biznes.

Zamiast obcinać ceny, rozważ inne sposoby oferowania korzyści. Zaoferuj wydłużone okresy zwrotu lub gwarancje, darmową wysyłkę lub punkty lojalnościowe i dobrze zakomunikuj te atuty klientom, aby uzasadnić swoją cenę. Jeśli jednak naprawdę chcesz przyciągnąć osoby zwracające uwagę na cenę, zaoferuj pakiety zamiast obniżać ceny za sztukę. W ten sposób można promować swoje inne produkty i usługi lub przesuwać zapasy, unikając drastycznych obniżek cen.

5. Zmiana działalności

Zmiana kierunku działalności może być bolesną decyzją dla przedsiębiorców. Ale jeśli sprawy wyglądają ponuro, może to być decyzja ratująca życie firmy. Na przykład, wielu przedsiębiorców z branży e-commerce zarobiło na życie, korzystając z modelu biznesowego drop-shipping. Osoby zajmujące się wysyłką w systemie drop-shipping mogą utrzymać koszty operacyjne na niskim poziomie, zazwyczaj nie zajmując się inwentaryzacją i logistyką. Jednak w czasie recesji może to nie być opłacalne.

Nie mając bezpośredniego wpływu na zapasy, każde zakłócenie łańcucha dostaw może z łatwością zdusić drop-shipperów, którzy są zmuszeni do uspokojenia klientów, podczas gdy w rzeczywistości są oni na łasce swoich dostawców. Kursy walutowe mogą poważnie wpłynąć na koszt towarów. Prawdopodobnie wpłynie to również na transport. Przewidując te zmiany, takie firmy mogą ponownie rozważyć swój model i zmienić go na taki, który będzie bardziej zdolny do dostarczania wartości klientom.

Budowanie odporności firmy ma kluczowe znaczenie w trudnych czasach. Dokonanie pewnych poświęceń i zaciskanie pasa w niektórych aspektach powinno pomóc przetrwać negatywne skutki kryzysu i pozwolić na utrzymanie biznesu e-commerce w czasie recesji.

Czytaj też: E-commerce przyczyniają się do zmniejszania liczby miejsc pracy

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button