E-commerce
Gorące newsy

Allegro ukarane ogromną grzywną! UOKiK był bezlitosny!

Prezes UOKiK nałożył na Allegro aż dwie grzywny o łącznej wartości ponad 210 milionów złotych

Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje w sprawie praktyk polskiego giganta e-commerce. W wyniku decyzji szefa UOKiK, Allegro zostało ukarane ogromną grzywną w wysokości ponad 210 milionów złotych! Urząd zarzuca firmie złamanie reguł konkurencji i wykorzystywanie swojej pozycji oraz bezprawne przyznanie sobie przez spółkę możliwości zmiany regulaminów.

Allegro ukarane za faworyzowanie własnego sklepu

Allegro już od wielu lat prowadzi najpopularniejszą w Polsce platformę zakupów internetowych i jest niekwestionowanym liderem e-commerce w naszym kraju. Dla niektórych polskich przedsiębiorców, szczególnie tych małych, sprzedaż na portalu allegro.pl może być jedynym sposobem na dotarcie do szerokiego grona klientów. Jednocześnie spółka sama prowadzi własny sklep internetowy – Oficjalny Sklep Allegro (OSA) – i tym samym jest największym sprzedawcą na swojej własnej platformie. Skargi sprzedawców konkurujących z Allegro i obserwacje UOKiK doprowadziły do wszczęcia postępowania antymonopolowego przeciwko spółce. Potwierdziło ono, że spółka w niedozwolony sposób wykorzystywała swoją pozycję na rynku, a Allegro zostało ukarane przez UOKiK ogromną grzywną.

Spółka faworyzowała własny sklep internetowy (Oficjalny Sklep Allegro) na platformie działającej pod domeną allegro.pl kosztem niezależnych sprzedawców, którzy oferowali takie same lub podobne produkty. Skutki tej praktyki mogli odczuć również konsumenci, którzy mogli mieć ograniczoną możliwość wyszukania najlepszej dla siebie oferty. Spółka – zamiast podjąć działania pozwalające na optymalizację własnej działalności sprzedażowej na zasadach równej konkurencji – rozpoczęła strategię faworyzowania własnej działalności sprzedażowej, które możliwe było dzięki „podwójnej roli” Allegro – łączenia działalności platformy allegro.pl z działalnością sprzedaży detalicznej na tej platformie – przekazał prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

UOKiK wskazuje, że faworyzowanie własnej działalności sprzedażowej trwa już od 2015 roku, kiedy to pracownicy Allegro odpowiedzialni za oficjalny sklep firmy zauważyli, że oferty innych sprzedawców, wysyłane do platformy za pośrednictwem OSA, miały niską pozycję w algorytmie trafności. Postępowanie wykazało, że Allegro wykorzystało swoje informacje na temat funkcjonalności własnej platformy do lepszego pozycjonowania i wyświetlania własnych ofert w wynikach wyszukiwania na tej platformie.

Allegro wykorzystywało również funkcje sprzedażowe lub reklamowe, takie jak kupony rabatowe, czarna belka, trzecia kropka, karuzela rekomendacji, możliwość zmian opisów i parametrów w opublikowanej ofercie, zmiana ceny opublikowanej oferty, podpowiadanie wyszukiwanej frazy, rekomendacja krzyżowa, formularz zwrotów, logotyp – oficjalny sklep. Niezależni sprzedawcy nie mieli takiej możliwości, a wykorzystanie tych funkcji przez spółkę pozytywnie wpłynęło na jej wyniki sprzedażowe. Tym samym produkty niezależnych sprzedawców były mniej widoczne na platformie w porównaniu do własnych ofert Allegro i mogły być rzadziej wybierane przez kupujących. Prezes UOKiK nakazał Allegro zaniechanie opisanych praktyk i nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 206 milionów złotych.

Czytaj też: Allegro szykuje zmiany. Naliczane będą kolejne opłaty

Niedozwolone klauzule modyfikacyjne

To jednak nie koniec sprawy, a Allegro zostało ukarane również drugą grzywną. Tym razem sprawa dotyczyła zasad współpracy między Allegro i konsumentami, a dokładniej regulaminów, które użytkownicy musieli zaakceptować, by korzystać z usługi „Allegro Smart!”. Okazało się bowiem, że Allegro zastrzegło sobie możliwość zmiany regulaminu, na przykład w przypadku wystąpienia zmian technologicznych i funkcjonalnych lub uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych.

Prezes UOKiK stwierdził, że klauzule modyfikacyjne stosowane przez Allegro są niedopuszczalne, bowiem zezwalają na jednostronne zmiany umów bez jasnego określenia zakresu i przyczyn zmian. Ponadto według UOKiK mają one zbyt ogólny charakter, co pozwala platformie na dokonywanie dosłownie nieograniczonych zmian, których konsumenci nie są w stanie przewidzieć w momencie zawierania umowy. Jest to tym bardziej istotne w przypadku umów z kilkumiesięcznym okresem rozliczeniowym, opłacanym z góry przez konsumenta. Zdaniem szefa UOKiK warunki w tych przypadkach muszą pozostać niezmienione w okresie płatności.

Od lat postulujemy, by regulaminy były formułowane jednoznacznie i w sposób zrozumiały regulowały obowiązki stron umowy. Konsumenci opłacający z góry wielomiesięczny kontrakt mają prawo wierzyć, że konkretne warunki, na które wyrażają zgodę, będą niezmienne. Uprawnienia przedsiębiorcy do jednostronnej zmiany mogą prowadzić do nadużycia jego pozycji poprzez obciążenie konsumentów skutkami tych zmian. Zwłaszcza, gdy konsumenci nie mogą być całkowicie pewni, że odzyskają pieniądze za wykupione płatne usługi – mówi Tomasz Chróstny.

Spółka kilka dni wcześniej poinformowała o rezygnacji możliwości dokonywania zmian na podstawie zawartych umów, ale prezes UOKiK ukarał Allegro za stosowanie niedozwolonych klauzul grzywną w wysokości ponad 3,9 miliona złotych. Łącznie Allegro zostało ukarane ogromną grzywną w wysokości ponad 210 milionów złotych! Spółka już poinformowała, że nie zgadza się z pierwszą decyzją UOKiK i podejmie działania zmierzające do uchylenia kary ponad 206 milionów złotych. Allegro przekonuje, że nie posiada dominującej pozycji i nie faworyzowała własnej sprzedaży w sposób antykonkurencyjny.

Czytaj też: Kurs Allegro blisko dna. Dlaczego tak się stało?

Allegro planuje podwyżki cen przesyłek. Obejmą zarówno sprzedających, jak i kupujących

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button