Info z rynkuMagazyny

Perspektywy dla rynku magazynowego w Polsce w obliczu wojny w Ukrainie

Polska staje się ważnym ośrodkiem logistycznym na mapie Europy. W ostatnich latach można zaobserwować intensyfikację projektów dla branży TSL. Oprócz nowoczesnych centrów logistycznych powstają także huby, które stymulują zatrudnienie i wpływają na wzrost znaczenia naszej gospodarki na tle regionu. Jak kształtują się perspektywy dla rynku magazynowego w Polsce? Czy można mówić o rzeczywistym zagrożeniu wynikającym z wojny w Ukrainie? 

Perspektywy dla rynku magazynowego w Polsce – szanse i zagrożenia

Polski rynek magazynowy w ostatnich latach notuje dynamiczny wzrost. W skali regionu stajemy się liderem wzrostu, jeśli chodzi o inwestycje magazynowe oraz udział nowoczesnych obiektów zasilanych OZE (Więcej: Coraz więcej nowoczesnych magazynów w Polsce! Klienci zwracają się ku zielonym certyfikatom).

Marek Dobrzycki, Managing Director w Panattoni mówi o solidnych fundamentach polskiego rynku mimo ogólnej niepewności. Zwraca również uwagę na fakt, że branża w dobrej kondycji przeszła okres pandemii dzięki e-commerce. Duży wpływ na zmiany miał również nearshoring. Ekspert jest zdania, że te dwa motory będą napędzać dalszy rozwój:

Z jednej strony mamy więc światowych gigantów handlu internetowego, którzy znaleźli u nas doskonałe miejsce do obsługi konsumentów w zachodniej części Europy. Z drugiej strony mamy firmy produkcyjne, w tym z sektora automotive czy e-mobility, których cykl produkcyjny uzależniony jest od importu i ucierpiał z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw. Takie przedsiębiorstwa dywersyfikują obecnie swoją logistykę. Ten nowy sposób myślenia o bezpieczeństwie cyklu produkcyjnego będzie się utrzymywał, a Polska będzie beneficjentem, wykorzystując swoje istotne atuty: położenie geograficzne, dostęp do atrakcyjnych lokalizacji z dobrą infrastrukturą, na tle Europy tańszą siłę roboczą i niższe koszty funkcjonowania.

Tomasz Oczkowski, Central Europe Commercial Director, FM Logistic dodaje:

Zważywszy na obecną, niełatwą sytuację geopolityczną i gospodarczą branża logistyczna, jak każda inna, zmaga się z rosnącymi kosztami spowodowanymi trudnym rynkiem pracy, inflacją, cenami gazu i energii. Ponadto mniejsza siła nabywcza konsumentów przekłada się na spadek wolumenów zwłaszcza w branży FMCG. W najbliższym czasie zbyt będą mają głównie produkty pierwszej potrzeby. Już dziś obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na powierzchnię do składowania towaru, który nie rotuje tak szybko jak jeszcze kilka miesięcy temu, a w dalszej perspektywie może się to jeszcze pogłębić. Spowolnienie zanotował też handel elektroniczny.

Oczkowski wspomina także, że spowolnienie nie jest jednoznaczne ze zmniejszeniem zapotrzebowania na rynku:

Mimo widocznego spowolnienia gospodarczego zapotrzebowanie na usługi logistyczne i powierzchnię magazynową wciąż jest bardzo wysokie. Na rynku w zasadzie brak wolnych obiektów, rosną stawki za wynajem. Zainteresowanie inwestorów nadal jednak istnieje, ale deweloperzy mogą mieć problemy z uzyskaniem finansowania na kolejne inwestycje, czas oczekiwania na nowe powierzchnie się wydłuży. Warto zatem pomyśleć o zabezpieczeniu odpowiedniej powierzchni z wyprzedzeniem. W tej sytuacji operatorzy, tacy jak FM Logistic inwestujący we własne obiekty magazynowe mają znaczną przewagę, gdyż zapewniają dużą elastyczność w tym zakresie. Jako właściciel magazynu możemy dowolnie “żonglować” powierzchnią, tak aby dopasować ją do zmieniających się potrzeb naszych kontrahentów bez konieczności negocjacji z deweloperem.

Zobacz także: BNP Paribas Real Estate Poland: rynek magazynowy poszukuje nowej równowagi

Zrównoważone rozwiązania coraz popularniejsze

Aby rynek nie tracił impetu, jeśli chodzi o rozwój, ważne jest podążanie za trendami. W tym kontekście dużą rolę odgrywają  projekty zrównoważone, które w ostatnich latach wyznaczają kierunek zmian dla całej branży:

Oczkowski komentuje:

Niezmiennie od kilku lat dużą popularnością cieszą się zrównoważone rozwiązania. Wynika to ze zwiększającego się poczucia odpowiedzialności za planetę, co dotyczy zarówno biznesu, jak i konsumentów. Dziś już na etapie przetargów klienci pytają o konkretne proekologiczne rozwiązania, które operator logistyczny może im zaproponować i jakie efekty one przynoszą. Powracają też projekty automatyzacji, która pomaga rozwiązać zarówno problemy deficytu powierzchni magazynowej, jak i braków kadrowych. Dodatkowo rosnące koszty i inflacja sprzyjają takim inicjatywom, gdyż skraca się czas zwrotu z inwestycji. 

Zobacz także: Stany Zjednoczone chcą stłamsić rozwój chińskich producentów czipów

Asymetria w rozwoju rynku logistycznego – prognozy

Logistyka, szczególnie w obliczu wojny oraz potencjalnych działań mających na celu późniejsze odbudowanie ukraińskiej infrastruktury pozostaje kluczowym działem gospodarki. Co więcej, biorąc pod uwagę, że warunki geopolityczne sprzyjają rozmieszczeniu infrastruktury na Wschodzie Polski, można oczekiwać, że po zakończeniu działań wojennych region ten dynamicznie się rozwinie. Dotychczas działania branży TSL koncentrowały się raczej w części zachodniej, z uwagi na bliskość Niemiec i tranzyt na Zachód. Wojna może nieco zrównoważyć ten podział.

Karol Osiecki, Dyrektor ds. Rozwoju w sektorze magazynowym, AXI IMMO dodaje:

Pod względem zapytań sytuacja na Wschodzie Polski jest dość stabilna. Duży boom na zajęcie powierzchni był obserwowany w pierwszych dniach zaraz po agresji Rosji na Ukrainę. Następnie w konsekwencji tych działań, a także w wyniku nakładania kolejnych sankcji obserwowaliśmy i nadal obserwujemy zwiększenie liczby zapytań dotyczących relokacji wielu firm, które dotychczas rozwijały się na wschodzie. Drugą grupą najemców zainteresowanych wynajęciem powierzchni na Wschodzie Polski  były i są wszystkie organizacje humanitarne, które przygotowują transporty najpotrzebniejszych towarów na Ukrainę. 

Wojna niewątpliwie znacząco wpłynęła na polską gospodarkę, szczególnie w kontekście inwestycji. Konflikt za wschodnią granicą Unii Europejskiej wprowadził pewną dozę niepewności, co mogło w pewnym stopniu ograniczyć realizację nowych projektów.

Jak będzie wyglądała przyszłość rynku? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Jak cała gospodarka, branża TSL również zmaga się z wysokimi kosztami, szczególnie w kontekście energii:

Oczkowski komentuje:

Jednym z największych wyzwań w następnych miesiącach będzie wzrost kosztów eksploatacji i utrzymania obiektów. Przewidujemy, że czynsze mogą wzrosnąć nawet o 15%. Kluczowe zatem staje się wprowadzenie planu oszczędnościowego w zużyciu prądu oraz wynegocjowanie korzystnych cen zakupu energii.

Polski rynek logistyczny pozostaje stabilny, pomimo kondycji gospodarki, na którą wpłynęły na prognozy w pierwszej połowie bieżącego roku. Oprócz samych bezpośrednich konsekwencji gospodarczych wynikających z wojny duże znaczenie ma otoczenie makroekonomiczne. Mowa głównie o rosnącej inflacji, braku stabilizacji cen materiałów budowlanych czy samego wykonawstwa. Potwierdza to Karol Osiecki:

W ostatnich kilku miesiącach, w wyniku galopującej inflacji wyzwaniem dla wielu deweloperów stało się przygotowanie wyceny dotyczącej budowy nowego magazynu. Oferty od generalnych wykonawców miały bardzo krótkie terminy ważności, co wprowadzało nerwowość związaną z szybszym niż dotychczas procesem podejmowania decyzji.  Dodatkowym problemem stał się czasowy brak materiałów, a także rosnące koszty wykonawstwa. W obwodzie pozostawały zmiany legislacyjne związane z podniesieniem stawki za energię elektryczną czy ponowna agresja Rosji na Ukrainę. W wyniku tych czynników pierwszy raz od dekady na polskim rynku magazynowym mogliśmy zaobserwować radykalne podniesienie stawek czynszów, przy czym sytuacja ta jest bliźniacza do wielu innych europejskich rynków, które podobnie jak Polska borykają się w podobnymi problemami.

Niemniej jednak Polska rozwija się bardzo dynamicznie pod względem logistycznym, na terenie naszego państwa powstają centra logistyczne i strategiczne punkty obsługi klientów największych firm w Europie. Można oczekiwać zatem, że gospodarka przetrwa ten trudny i pełen niepewności okres.

Dobrzycki dozuje optymizm:

Podsumowując, należy się spodziewać dalszego wzrostu rynku, choć może już bez bicia kolejnych rekordów, a na znaczeniu będą zyskiwać nowoczesne i efektywne rozwiązania.

Polska może zyskać również na deglobalizacji oraz reorganizacji łańcuchów dostaw. Te tematy pogłębiliśmy w następujących artykułach: Deglobalizacja szansą dla Polski! Możemy stać się produkcyjnym hubem Europy oraz Zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw to szansa dla Polski.

E-commerce rozwija rynek magazynowy w Europie Środkowo-Wschodniej

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button