LotniczyTransport

Zaskakująca fuzja. Czy powstanie najtańszy przewoźnik w USA?

Frontier i Spirit Airlines, to dwie amerykańskie tanie linie lotnicze, które w dobie pandemii COVID-19 postanowiły połączyć swoje siły. Dzięki temu zamierzają się realną alternatywą dla największych graczy, a także dla najbliższej konkurencji, w tym Southwest Airlines. Czy im się to uda? Wiele wskazuje, że tak, ponieważ obie linie oferowały najniższe ceny na rynku.

Frontier i Spirit Airline łączą siły. Chcą stać się najtańszą linią lotniczą w USA

Wspólna flota Frontier i Spirit Airlines liczy 283 samoloty, choć zamówiono obecnie ponad 600 maszyn. Codziennie tysiące osób korzysta z tras, które dzięki połączeniu może liczyć ponad 145 połączeń po Ameryce Północnej, Łacińskiej i Karaibach.

Według szacunków nowa linia lotnicza będzie dysponować najmłodszą, najnowocześniejszą i najbardziej paliwooszczędną flotą spośród wszystkich amerykańskich linii lotniczych. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie ma obecnie jeszcze zgody administracji rządowej na fuzję. Decydenci mogą bowiem odrzucić wniosek przewoźników, podobnie jak zrobili to z American Airlines i JetBlue z powodów antymonopolowych.

Skąd pomysł na fuzję Frontier i Spirit Airlines i jakie problemy czyhają na nową linię?

Według przedstawicieli obu spółek była to kwestia „być, albo nie być”. Wszystko dlatego, że w obliczu pandemii COVID-19 obie firmy utraciły znaczną część dochodów oraz nie mogły konkurować z największymi gigantami lotniczymi w USA. Obie firmy chcą jednak konkurować z innymi przedsiębiorstwami, które oferują znacznie tańsze bilety lotnicze, w tym Southwest, Allegiant, Sun Country, Breeze.

Może być to jednak trudne, ponieważ obie linie były do tej pory niedostępne w systemie rezerwacyjnym SABRE, który jest wykorzystywana m.in. w agencjach podróży. To z kolei wyklucza je na wstępie, jeśli chodzi łatwiejszy proces organizowania rezerwacji przez agencję podróży. Choć eksperci zwracają uwagę, iż jest możliwe zaimplementowanie takich bookingów, to proces ten jest czasochłonny i niejednokrotnie uniemożliwiony przez wewnętrzne procedury tanich przewoźników.

Czytaj również: Akcje Ryanair przeczą grawitacji – kryzys w branży, a wartość firmy rośnie

Na fakt ten zwróciła uwagę linia Southwest, która w lipcu zeszłego roku dołączyła do platformy. To z kolei sprawiło, że proces rezerwacyjny dla pasażerów stał się znacznie łatwiejszy, co również wpłynęło na wzrost zainteresowania wśród klientów biznesowych.

Niemniej jednak obie spółki deklarują, że będą „najbardziej konkurencyjną ultra-tanią linią lotniczą.”

Frontier i Spirit Airlines po połączeniu staną się piątą największą linią lotniczą

Tymczasem transakcja pomiędzy Frontier a Spirit została zaakceptowana przez zarządy obydwu spółek. Pierwsza firma zapłaci 2,9 mld dolarów w gotówce i akcjach na zakup Spirit Airlines. Całkowita wartość transakcji, która zawiera między innymi dług, leasing i inna koszta pośrednie amerykańskiej linii, wynosi 6,6 mld dolarów.

Zarząd spółki będzie składał się z siedmiu członków z Frontiera i pięciu ze Spirit Airlines (podział 51,5-48,5%). Flota nowej linii lotniczej będzie składać się głównie z Airbusów A320. W składzie pojawiła się także modele Ceo-320 oraz 319, a także zmodernizowana wersja neo. Co równie istotne, nowa linia będzie należała do funduszu inwestycyjnego Indigo Partners, ponieważ należy do niej sam Frontier.

To istotne, ponieważ w ostatnim czasie Indigo zawarło kontrakt z Airbusem, który dotyczył zamówień na dziesiątki nowych samolotów. Zamówienie dotyczyło wówczas 102 modeli A321 dla Wizzair, 91 dla Frontier, 39 dla Volaris i 23 dla JetSMART. Indigo było również największym udziałowcem Spirit Airlines, ale sprzedał swoje udziały.

Czytaj również: Wizz Air otrzyma ponad setkę nowych Airbusów od swojego inwestora

Do 2026 roku Spirit i Frontier spodziewają się stworzyć 10 000 bezpośrednich miejsc pracy oraz tysiące dodatkowych miejsc pracy u partnerów biznesowych. Dzięki połączeniu nowa linia lotnicza będzie piątą największą w całych Stanach Zjednoczonych.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button