KolejowyTransport

Finowie przejmują rosyjskie pociągi. Rosja twierdzi, że nielegalnie

Obecnie maszyny posiadają autoryzację tylko na trasie z Helsinek do granicy rosyjskiej

Fiński operator VR przejął cztery rosyjskie pociągi Sm6, które wcześniej wykorzystywane były przez jego spółkę joint venture z Rosyjskimi Kolejami – Karelian Trains – na trasie z Helsinek do Petersburga. Siedmiowagonowe pociągi Alstom Pendolino były eksploatowane od 2010 roku do czasu zawieszenia operacji w marcu 2022 roku, po inwazji Rosji na Ukrainę.

Rosyjskie pociągi przejęte przez Finów

Według VR, RZD zaniedbywało swoje zobowiązania podatkowe w ramach wspólnego przedsięwzięcia Karelian Trains w proporcji 50:50. Jak informuje Railway Gazette, negocjacje nie przyniosły rozwiązania sytuacji, a w rezultacie VR samodzielnie spłacił pożyczki wspólnego przedsięwzięcia i przejął rosyjskie pociągi, które były przechowywane w Finlandii.

RZD twierdzi, że nie zgodziło się na transfer, a jego propozycje wznowienia operacji nie zostały zaakceptowane przez VR. Fiński operator planuje teraz wykorzystać składy pociągów na krajowych trasach od 2025 roku.

Długo­dystansowe trasy cieszą się rosnącą popularnością wśród pasażerów, dlatego potrzebny jest nam nowy tabor kolejowy. Pociągi Sm6 to wysokiej jakości, nowoczesne składy, które wspomogą rozwój ruchu krajowego. Dokładnie ocenimy, na których trasach pociągi najlepiej będą obsługiwać naszych pasażerów powiedziała dyrektor generalna Elisa Markula.

Czytaj też: Ukraina przeprowadza ataki na rosyjską kolej! Wybuchy w tunelu!

Obecnie maszyny posiadają autoryzację tylko na trasie z Helsinek do granicy rosyjskiej, a ich powrót do eksploatacji będzie wymagał przeprowadzenia kontroli technicznych i konserwacji.

Przygotowanie pociągów do eksploatacji zajmie około roku, ponieważ nie otrzymały one niezbędnej konserwacji, a części zamienne nie zostały zamówione z powodu niejasnej sytuacji wspólnego przedsięwzięcia dodała Markula.

Finlandia zawiesza i wznawia ruch kolejowy

Od końca marca ubiegłego roku fiński państwowy operator kolejowy, VR Group, zawieszał i wznawiał ruch towarowy do i z Rosji. W okresie od 27 marca do 4 maja ruch został zawieszony dwukrotnie, o czym informowały wcześniej media. Pierwszy zakaz został zniesiony pod koniec marca, po tym jak konsultacje z władzami brytyjskimi wskazały, że sankcje nie mają wpływu na kontrakty przewidziane przez VR Group.

Kontynuowaliśmy rozmowy z władzami Wielkiej Brytanii i bankami na temat nałożenia potencjalnych sankcji na naszą firmę. Według wyjaśnień brytyjskich władz i banków sankcje nie dotyczą naszej działalności – mogliśmy przeczytać w oświadczeniu spółki.

Czytaj też: Dzietność w Rosji przeraża. Rosjanie wymierają nie tylko na froncie

Jednak na początku kwietnia ubiegłego roku zawieszenie ruchu kolejowego zostało przywrócone ze względów moralnych. Dokładniej mówiąc, Finlandia postanowiła pozwolić na wygaśnięcie wszystkich istniejących umów z rosyjskimi firmami przewozowymi i nie podpisywać nowych.

Rosjanie zbudują nowy terminal na granicy rosyjsko-chińskiej

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button