MorskiTransport

Maersk zamawia duże kontenerowce na zielony metanol

A.P. Moller – Maersk poinformował, że zamówił kolejne kontenerowce na zielony metanol. Sześć dużych statków oceanicznych, które mogą pływać na zielonym metanolu, zostanie zbudowanych przez Hyundai Heavy Industries (HHI) i będzie miało nominalną pojemność ok. 17 000 TEU.

Maersk zamówił kontenerowce na zielony metanol

Maersk wyznaczył cel zerowej emisji netto do 2040 roku w całej działalności, a także wyznaczył konkretne cele krótkoterminowe do 2030 roku, aby zapewnić znaczący postęp. Obejmują one zmniejszenie o 50% emisji na jeden przewożony kontener we flocie Maersk Ocean w porównaniu z rokiem 2020 oraz zasadę zamawiania wyłącznie nowo budowanych statków, które mogą być eksploatowane na ekologicznych paliwach.

W ramach wyznaczonego planu, Maersk zamówił teraz kolejne kontenerowe na zielony metanol. Sześć dużych statków zostanie zbudowanych przez Hyundai Heavy Industries (HHI) i będzie miało nominalną pojemność ok. 17 000 TEU. Łącznie Maersk zamówił już w sumie 19 statków z silnikami dwupaliwowymi zdolnymi do pracy na ekologicznym metanolu. W porównaniu do możliwości zasilania paliwami konwencjonalnymi, dodatkowe nakłady inwestycyjne (CAPEX) w przypadku możliwości zasilania podwójnym paliwem metanolowym mieszczą się w przedziale 8-12%, co stanowi poprawę w porównaniu do sytuacji, gdy Maersk zamówił w zeszłym roku osiem statków w tej samej technologii.

Nasi klienci oczekują od nas dekarbonizacji swoich łańcuchów dostaw, a te sześć statków zdolnych do działania na ekologicznym metanolu jeszcze bardziej przyspieszy wysiłki zmierzające do zaoferowania naszym klientom transportu neutralnego dla klimatu. Globalne działania są konieczne w tej dekadzie, aby osiągnąć cel Porozumienia Paryskiego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do wzrostu temperatury o 1,5°C – powiedziała Henriette Hallberg Thygesen, CEO Fleet & Strategic Brands w Maersk.

Czytaj też: Maersk zwiększa możliwości magazynowe na Wyspach

Statki będą pływać pod banderą Danii

Wszystkie sześć statków o pojemności 17 000 TEU ma zostać dostarczonych w 2025 r. i będą pływać pod banderą Danii. Wszystkie są częścią trwającego programu odnowy floty Maersk, a ich pojemność zastąpi taką samą ilość pojemności osiągającej przez stare statki opuszczające flotę Maersk. Po wprowadzeniu do eksploatacji wszystkich 19 zamówionych statków, które zastąpią starsze jednostki, wygenerują one roczne oszczędności w emisji CO2 na poziomie około 2,3 mln ton. Maersk potwierdza ponadto swoją strategię utrzymania pojemności floty na poziomie maksymalnie 4,3 mln TEU, jako połączenia statków zarządzanych przez Maersk i czarterowanych na czas.

Zielony metanol jest najlepszym skalowalnym rozwiązaniem w zakresie ekologicznego paliwa w tej dekadzie i jesteśmy podekscytowani widząc, że kilku innych armatorów wybiera tę drogę. Dodaje to jeszcze większego tempa szybkiemu zwiększaniu dostępności, które jest niezbędne do obniżenia ceny zielonego metanolu i przyspieszenia rozwoju żeglugi neutralnej dla klimatu – Palle Laursen, główny oficer ds. floty i techniki w Maersk.

Czytaj też: Mimo wysiłków ekologów, emisje UE nadal rosną

Maersk dotrzymał słowa! Pozbył się udziałów w rosyjskiej firmie

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button