
Idąc śladami Tesli, ostatnimi czasy coraz więcej producentów decyduje się na prace nad technologiami autonomicznych pojazdów. Scania rozwija autonomiczną ciężarówkę i ogłosiła podjęcie współpracy z HAVI Supply Chain mającą na celu przetestowanie pojazdu w warunkach rzeczywistych.
Scania rozwija autonomiczną ciężarówkę
Jak twierdzą obie firmy, są one pionierami tego typu rozwiązań w całej Europie. Partnerstwo ma na celu poznanie efektywności autonomicznego transportu ciężarowego w ramach operacji między węzłami.
Na miejsce testów została wyznaczona trasa między węzłami logistycznymi w Södertälje i Jönköping. 300-kilometrowy odcinek drogi będzie pokonywał w pełni autonomiczny pojazd do transportu towarów. Będzie to trasa w normalnych warunkach ruchu drogowego. Jednak zgodnie z zapowiedziami obu stron, ostatnia mila podróży będzie kontrolowana przez kierowcę bez wsparcia komputera.
Zobacz także: Scania zyskała zgodę władz na rozszerzenie testów autonomicznych ciężarówek
Prowadzenie programu pilotażowego ma na celu, jak twierdzą przedstawiciele obu koncernów, urzeczywistnienie opłacalności stosowania technologii autonomicznych ciężarówek w przepływie logistycznym między węzłami. Program ten pozwoli Scanii i HAVI ocenić efektywność technologii w ich działalności. Uczestnicy projektu wskazują na problemy, z jakimi będzie musiała się mierzyć branża transportowa, np. niedobory kierowców oraz malejące marże.
Proces transformacji w transporcie trwa – zachowanie ciągłości łańcucha dostaw coraz trudniejsze
Zachowanie ciągłości łańcucha dostaw może być coraz trudniejsze. Dlatego poszukiwane są coraz to nowsze rozwiązania w celu optymalizowania procesów logistycznych. Wydaje się tylko kwestią czasu, kiedy proces transformacji w kierunku technologii autonomicznych nabierze rozpędu, a technologia ta stanie się bardziej dostępna i skomercjalizowana na szeroką skalę.
Zobacz także: Ożywienie po pandemii w Europie musi zmierzyć się z nadchodzącym kryzysem energetycznym
Robert Melin Mori, kierownik projektu ze Scanii odpowiedzialny za inicjatywę, skomentował wynik testów:
Musimy nauczyć się autonomicznych operacji już teraz, abyśmy byli gotowi, gdy tylko technologia będzie gotowa. Wierzymy, że ten projekt pilotażowy będzie niezwykle ważnym krokiem milowym.
Massimo D’Alessandro, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i innowacji w HAVI przyznał, że dzięki podjętym inicjatywom przedsiębiorstwo uzyskało dostęp do ogromnej wiedzy. Program pilotażowy ma stanowić ogromną obietnicę dla przyszłych relacji i przyszłości łańcucha dostaw w trudnych warunkach zmieniającego się otoczenia.
Znajdziesz nas w Google NewsVolvo, Mercedes, Scania oraz DAF nie będą sprzedawać ciężarówek w Rosji