Litewska grupa logistyczna walczy z niedoborami pracowników. W całej Europie brakuje setek tysięcy kierowców. Girteka przedstawia zmiany, które w teorii pozwolą zminimalizować ten problem.
Girteka: W Europie brakuje setek tysięcy kierowców
Obecnie w branży transportowej trwają dyskusje dotyczące niedoboru miejsc postojowych dla kierowców. Szczególnie na Zachodzie powstaje coraz więcej hoteli dla kierowców czy podobnych obiektów, jednak palącym problemem wciąż pozostają bezpieczne parkingi (Więcej: Roatel zwiększa swoją obecność w Niemczech. Nowy obiekt przy A9 oraz W okolicy Horsens powstaje ogromny parking dla zawodowych kierowców).
Girteka przytacza badanie przeprowadzone przez Komisję Europejską, z którego wynika, że konieczne jest zapewnienie większej liczby miejsc parkingowych dla kierowców. Analiza wykazała, że odpowiednia i gęstsza sieć bezpiecznych i chronionych parkingów torowych (SSTPA) jest najlepszą drogą do rozwiązania problemu braku infrastruktury. Pośrednio ma to również wpłynąć na atrakcyjność pracy na stanowisku kierowcy zawodowego.
Zobacz także: Girteka cyfryzuje systemy logistyczne do zarządzania flotą
Według obowiązującego prawa w Unii Europejskiej kierowcy muszą mieć możliwość odpoczynku w bezpiecznym środowisku zapewniającym minimalny poziom usług. Mindaugas Paulauskas, prezes Girteka Transport zwraca uwagę, że w ostatnich latach nastąpił znaczący postęp, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury, zwłaszcza we wschodniej części Europy. Niestety nie wszystkie udogodnienia dla kierowców są dostępne, co sprawia, że na rynku występują duże napięcia, zwiększając koszty zatrudnienia kierowców, które przekładają się na koszty usług logistycznych.
Zobacz także: Ożywienie po pandemii w Europie musi zmierzyć się z nadchodzącym kryzysem energetycznym
Jak odmienić wizerunek kierowcy zawodowego?
Girteka zwraca uwagę, że zapewnienie infrastruktury dla kierowców jest częścią inwestycji biznesowej. Paulauskas przyznaje, że jeśli kierowcy są wypoczęci i czują się bezpiecznie, wówczas ich podejście do pracy ulega poprawie. W konsekwencji ma to wpływać na ogólne postrzeganie zawodu kierowcy.
Według przytoczonego raportu IRU Global Drivers Shortage Report 2022 w Europie brakuje obecnie 380 tys. kierowców. 14% stanowisk jest nieobsadzonych, a sama praca kierowcy zawodowego nie jest atrakcyjna dla osób wchodzących na rynek pracy.
Znajdziesz nas w Google NewsGirteka: brak kierowców prowadzi do wzrostu kosztów w transporcie
2 Komentarze