Nowa hala magazynowa oraz stacja ładowania pojazdów bateryjnych zostały otworzone przez firmę Solaris na terenie fabryki Solaris Bus & Coach w Bolechowie pod Poznaniem.
Solaris w Bolechowie – nowa inwestycja
Nowa hala ma 10 tys. mkw, co przekłada się na pięciokrotny wzrost dotychczasowej powierzchni magazynowej. Tymczasem nowa stacja ładowania Charging Park wspiera funkcjonalność Vehicle to Grid (V2G), dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Jest to pierwszy tego typu park w Polsce (Więcej: Panattoni współpracuje z Solaris. Nowa inwestycja w Bolechowie).
Prezes zarządu Solarisa Javier Calleja skomentował:
Obie inwestycje otwieramy w szczególnym dla naszej branży momencie. Jako branża doświadczamy trudności związanych z dostawami, z inflacją. Ale my patrzymy długofalowo, w przyszłość.
Stacja ładowania pojazdów bateryjnych, zaopatrująca autobusy elektryczne, wodorowe oraz trolejbusy, składa się łącznie z ośmiu stanowisk, czterech pod dachem oraz czterech typu plug-in. Charging Park umożliwi m.in. przeprowadzanie badań nad nowymi technologiami oraz funkcjonalnością w procesach ładowania oraz rozładowywania produkowanych pojazdów bateryjnych.
Zobacz także: Solaris dostarczy autobusy wodorowe przedsiębiorstwu komunikacji miejskiej w Bratysławie
Ponadto, jak podano, wspiera funkcjonalność Vehicle to Grid (V2G), dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną.
Dariusz Michalak wiceprezes spółki, wyjaśnił:
Takie rozwiązanie ma niewiele firm w Europie. Mamy możliwość przekazywania energii z rozładowywanego pojazdu do sieci. Albo ładujemy nią drugi autobus, albo wykorzystujemy ją w fabryce – nie marnujemy tej energii.
Zobacz także: Budowa elektrowni atomowej w Polsce daje mnóstwo możliwości
Nowa hala powstała w sąsiedztwie fabryki
Hala została wybudowana w sąsiedztwie fabryki. Dariusz Michalak dodał, że centrum magazynowe stanowi jeden z kluczowych elementów w fabryce:
Wcześniej mieliśmy różne lokalizacje, to nie pomagało w codziennych operacjach. Obecnie mamy pięciokrotnie większą powierzchnię magazynową.
Na wyposażeniu hali znajduje się wielopoziomowy podest magazynowy z automatyczną linią przenośnikową. Hałas powstały w wyniku codziennej działalności urządzeń magazynowych ma być skutecznie tłumiony przez specjalne osłony. Budowa i wyposażenie hali magazynowej to koszt ok. 70 mln zł, natomiast stacji ładowania pojazdów bateryjnych – ok. 10 mln zł. Spółka ma w planach kolejne inwestycje. Solaris w niedalekiej przyszłości planuje wybudować halę wodorową z linią produkcyjną przeznaczoną głównie do produkcji autobusów wodorowych oraz nową halę serwisową z centrum szkoleniowym, o koszcie odpowiednio 20 oraz 30 mln zł. Spółka od lat stawia na rozwój pojazdów wodorowych (Więcej: Solaris wiedzie prym na rynku autobusów bezemisyjnych w Europie oraz Hybrydowe autobusy Solaris pojadą do Belgii).
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz