IntermodalnyKolejowyTransport

Amber Train połączył kraje bałtyckie z Europą Zachodnią

Amber Train to usługa intermodalna skupiająca się na transporcie produktów z drewna, łącząca Skandynawię i kraje bałtyckie z resztą Europy. Pierwszy próbny pociąg w ramach tej usługi odbył podróż z estońskiego portu Muuga do Kowna na Litwie.

Amber Train znów działa

Próbny pociąg w ramach serwisu Amber Train opuścił estoński port Muuga 13 września, docierając następnego dnia do Kowna na Litwie, gdzie jego ładunek naczep został przeniesiony do wagonów o rozstawie 1 435 mm w celu dalszego transportu do miejsc docelowych, w tym Francji i Holandii. Wagony o rozstawie 1 520 mm wróciły do ​​Muugi z przyczepami do dalszego transportu morskiego do Finlandii.

Odbywamy jazdę próbną – zobaczymy, jak funkcjonuje załadunek towarów, operacje graniczne oraz wymiana dokumentów i danych. Tym razem przenosimy z dróg na tory trochę materiału drzewnego, torfu i pianki budowlanej, które transportujemy dla naszych klientów na Litwę – powiedział Raul Toomsalu, prezes estońskiego Operail.

Minister gospodarki i infrastruktury Estonii Riina Sikkut powiedziała, że projekt jest szczególnie ważny teraz, gdy przepływy handlowe i korytarze transportowe są przekształcane, ponieważ „daje dodatkową możliwość rozwoju transportu towarowego, który nie zależy od Rosji”. W najbliższej przyszłości planowane jest cotygodniowe połączenie.

Nastąpi to jak najszybciej, ponieważ klienci już wyrażają swoje zainteresowanie – powiedział Toomsalu.

Po zakończeniu budowy korytarza Rail Baltica o szerokości toru 1 435 mm, usługa zostałaby przeniesiona na nową linię, eliminując potrzebę przeładunku w Kownie.

LTG Cargo

Czytaj też: Bałtyckie firmy kolejowe chcą ożywić usługę Amber Train

Czym jest Amber Train?

Amber Train to usługa intermodalna skupiająca się na transporcie produktów z drewna, łącząca Skandynawię i kraje bałtyckie z resztą Europy. Stopniowo usługa ta straciła impet i stała się mniej popularna, ponieważ firmy skupiły się na innych możliwościach. Obecnie jednak wraca do łask, głównie przez wojnę na Ukrainie i próby ominięcia Białorusi i Rosji przez europejskich przewoźników. Po wybuchu wojny na Ukrainie i nałożeniu odpowiednich sankcji na Rosję i Białoruś, bałtyckie spółki kolejowe straciły znaczną część swoich przewozów towarowych. W związku z dramatycznym spadkiem liczby pracowników i przychodów, spółki takie jak Koleje Litewskie i Koleje Łotewskie rozważały zwolnienie pracowników, aby uporać się ze stratami finansowymi. Rinalds Pļavnieks, członek zarządu Kolei Łotewskich, ma spore oczekiwania wobec usługi:

Projekt trzech krajów ma duży potencjał, a my mamy doskonałą okazję, aby go rozwinąć. Aby to osiągnąć, musimy uzgodnić następujące zasadnicze kwestie – zgodność cen końcowych z zapotrzebowaniem rynku, regularność przewozów kolejowych oraz poparcie wszystkich trzech państw bałtyckich dla tego projektu.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button