Zakończono budowę jednego z największych terminali w Polsce!
Terminal Clip w Swarzędzu został ukończony. Po udanym projekcie rozbudowy torów przeładunkowych z 4 do 8 oraz zwiększenia pojemności płyty do składowania jednostek intermodalnych obiekt pozwala na obsługę 20 pociągów jednej doby.
Terminal Clip w Swarzędzu gotowy!
Jak podaje NDI, w ciągu roku MegaHab Intermodal Clip Terminal stał się jednym z największych i najnowocześniejszych terminali śródlądowych w Polsce.
Inwestycja w Swarzędzu składała się z dwóch etapów. Za rozbudowę układu torowego oraz wykonanie płyty odkładczej odpowiada konsorcjum firm z Grupy NDI, przy głównym udziale NDI Energy.
Marta Springer, kierownik projektu z Grupy NDI, powiedziała o przeprowadzonych pracach:
Wykonaliśmy budowę czterech nowych podsuwnicowych torów kolejowych. W ramach rozbudowy nawierzchni torowej zbudowaliśmy prawie 7 km nowych torów kolejowych wraz z robotami towarzyszącymi. Zabudowaliśmy także 15 rozjazdów oraz 2 wagi kolejowe. Nowe tory kolejowe zyskały także elektryfikację. W ramach rozbudowy sieci trakcyjnej postawiliśmy ponad 100 konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej. Naszym zadaniem była także rozbudowa płyty odkładczej pod kontenery.
Prace nad wykonaniem żelbetowej płyty odkładczej o powierzchni ponad 28 tys. m2 trwały niecały kwartał. NDI porównuje jej wielkość do trzech boisk piłkarskich. Łukasz Baumgart, kierownik robót z Grupy NDI dodaje, że zbrojenie płyty następowało w dzień, natomiast betonowanie przeprowadzano w nocy, z uwagi na wysokie temperatury. Z racji, że prace postępowały wraz z nieprzerwanym działaniem terminala, konieczne było prowadzenie robót również w święta czy nocami.
Podczas realizacji projektu wykorzystano łącznie 700 tys. ton szyn, co, jak wskazuje spółka, można porównać do 700 pełnych składów przeładowywanych na terminalu. Michał Majewski, Dyrektor Działu Inwestycji Clip Group wyjaśnia, że suwnice mogą być obsługiwane zdalnie, za pośrednictwem tzw. Remote Operation Station, zlokalizowanej w budynku naszego terminala intermodalnego. Są one także w pełni zintegrowane z Terminal Operation System w celu optymalizacji procesów logistycznych:
Nowatorska jest też konstrukcja tych urządzeń. Zastosowano jeden dźwigar o owalnym przekroju. Ciężar takiego urządzenia jest o 30 procent mniejszy niż standardowo, a dodatkowo owalny kształt oznacza ograniczenie mas powietrza, które na nie napływają. To wszystko prowadzi do spadku zapotrzebowania na energię konsumowaną przez suwnice w trakcie ich pracy. Ma to niebagatelny, pozytywny wpływ zarówno na koszty operacyjne samego terminala, jak i na otaczające nas środowisko.
Zobacz także: Chiny uruchamiają nową trasę przez Małaszewicze. Pomoże Poczta Polska
Innowacyjne systemy w ramach rozbudowy terminala
Jak dodaje spółka, zastosowano innowacyjny system „Megahabrail Intermodal”. Dzięki niemu cały ruch pociągów na terenie bocznicy Clip odbywa się pod trakcją. Tym samym nie muszą one być odłączane z sieci w czasie trwania przeładunku.
Podczas realizacji projektu rozbudowy terminala wykluczono konieczność używania lokomotyw spalinowych, dieslowych. Ma to się przełożyć na kwestie środowiskowe.
Tomasz Lange, Kierownik Zarządzający Terminalu Intermodalnego CLIP Group, podkreśla:
Wykonana przez NDI inwestycja pozwala nam na aspirowanie do miana największego terminala śródlądowego w Polsce. Rozbudowa torów przeładunkowych – z 4 do 8 o pełnej długości 750 metrów oraz strefy przeładunkowej, jak również zwiększenie pojemności płyty do składowania jednostek intermodalnych, daje nam możliwość obsługi 20 pociągów jednej doby i składowania 10 tys. TEU (Twenty-Foot Equivalent Unit) w jednym czasie. Przygotowanie placu i torowisk do obsługi suwnicami, skraca czas obsługi pociągów na terminalu z 8 do 6 godzin, co jest atrakcyjne dla naszych klientów oraz dla przewoźników.
Zobacz także: Sierpniowa inflacja w UE. Jak prezentuje się Polska?
Jak przekazano, efekty rozbudowy terminala można obserwować, jadąc pociągiem z Poznania do Warszawy sąsiadującą linią E20. Inwestorem zaangażowanym w projekt jest Centrum Logistyczno-Inwestycyjne Poznań II. W rozbudowie terminala pomogły fundusze unijne pochodzące ze środków funduszu spójności. Łączny koszt wyniósł 202 mln złotych. Wartość kontraktu z NDI to prawie 30,5 mln złotych netto.
Znajdziesz nas w Google News