
W USA powstaje tzw. korytarz czystego frachtu. Projekt będzie opierał się o infrastrukturę wodorową i ma stać się początkiem dekarbonizacji transportu na szeroką skalę w USA.
W USA powstaje korytarz czystego frachtu
„Southwest Clean Freight Corridor” to inicjatywa Libertad Power z siedzibą w Nowym Meksyku, Hyundai Motor Co. i ogólnokrajowego serwisu paliwowego Diesel Direct. Projekt ma pomóc w dekarbonizacji tysięcy ciężkich, długodystansowych ciężarówek, które codziennie przejeżdżają w regionie.
Projekt ruszy za ok. 3 lata. W 2025 roku ma zostać otworzony pierwszy w stanie bezemisyjny zakład produkcji zielonego wodoru. Zgodnie z oczekiwaniami w zakładzie wykorzystany będzie proces elektrolizy, a więc wydobywania wodoru z wody bez udziału paliw kopalnych. Czysto spalający się wodór będzie następnie transportowany przez Diesel Direct do klientów prowadzących działalność w Nowym Meksyku i okolicach.
Joe Merlino, partner zarządzający Libertad Power, powiedział o planach:
Na początku chcielibyśmy produkować około 20 do 30 ton wodoru dziennie. Ale korzystając z technologii elektrolizera, mamy tę zaletę, że budujemy fabrykę w sposób modułowy, więc zwiększamy wydajność w miarę wzrostu zapotrzebowania na produkt.
Zobacz także: Transport publiczny w USA uzyska wsparcie rządu w ramach nowej ustawy
— Albuquerque Journal (@ABQJournal) September 25, 2022
Zobacz także: Sierpniowa inflacja w UE. Jak prezentuje się Polska?
Projekt skupia liderów branżowych
Libertad chce zasilać zakład wyłącznie energią pochodzącą z zielonych źródeł. Mają być to tego wykorzystane farmy wiatrowe i słoneczne działające w Nowym Meksyku. W perspektywie długoterminowej w ramach korytarza mają powstać dwa kolejne zakłady produkcyjne, jeden w pobliżu Hobbs w południowo-wschodnim Nowym Meksyku, a następnie trzeci w Arizonie, w pobliżu linii stanu Kalifornia.
Diesel Direct będzie odpowiadał za instalację punktów serwisowych wodoru wzdłuż głównych autostrad międzystanowych we wszystkich czterech stanach granicznych. Centra powstaną na wzór działającej już infrastruktury dostarczania oleju napędowego. Diesel Direct to największa w USA firma oferująca mobilne tankowanie. W ramach planu dekarbonizacji przedsiębiorstwo chce przekształcić firmowe huby, aby były dostosowane do zielonego paliwa. Firma obsługuje 35 000 ciężarówek każdego dnia. W przyszłości chce dostarczać zielony wodór na szeroką skalę:
Potrzebujemy innego typu zbiornika i innego sprzętu do przesyłu i transportu wodoru. Będzie to znacząca inwestycja, ale postrzegamy południowy zachód jako wspaniały wschodzący rynek wodoru z ogromnymi możliwościami.
Swój udział w projekcie ma również Hyundai, który prowadzi prace nad utworzeniem wydajnych pojazdów elektrycznych, które będą mogły być wykorzystywane w branży logistycznej.
Projekt dekarbonizacji transportu w Nowym Meksyku budzi podziw. To szeroko zakrojona akcja, która integruje liderów branży transportowej. To również kierunek zmian dla całej amerykańskiej logistyki. Partnerzy projektu korytarzu czystego frachtu mają nadzieję, że docelowo wesprą ponad 20 000 komercyjnych pojazdów elektrycznych napędzanych ogniwami paliwowymi, może to obejmować około 12 000 ciężkich pojazdów transportowych.
Administracja Bidena chce większej transparentności w lotnictwie komercyjnym
6 Komentarze