E-commerce

Rynek e-commerce rozpędził cyfrową gospodarkę w Polsce

Polska gospodarka cyfrowa jest warta około 44 mld euro i jest największą w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Również rynek e-commerce w Polsce jest największy w tym regionie, a w ubiegłym roku był wart 27 mld euro i stanowił aż 17 proc. krajowego handlu.

Rynek e-commerce w Polsce z mocnym wzrostem

Według nowego raportu McKinsey & Company, rynek e-commerce był głównym motorem cyfryzacji w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat. Według analityków firmy konsultingowej, wartość gospodarki cyfrowej może się potroić do 2030 r., czyniąc ją bardziej odporną na przyszłe kryzysy.

Gospodarka cyfrowa w Europie Środkowo-Wschodniej w ubiegłym roku osiągnęła wartość ponad 124 mld euro. Wśród państw tego regionu Polska ma największą gospodarkę cyfrową, której wartość przekracza 44 mld euro. Według prognozowanego przez nas scenariusza w 2030 roku wielkość europejskiej gospodarki cyfrowej może sięgnąć już nawet 330 mld euro – stwierdziła Tamara Kruczek z McKinsey & Company w rozmowie z Newseria Biznes.

Według raportu, ​​rosnąca w ciągu ostatnich pięciu lat gospodarka cyfrowa znacząco wpłynęła na rozwój gospodarczy 10 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Poza Polską są to: Bułgaria, Czechy, Chorwacja, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry. Co ciekawe, tempo wzrostu cyfrowej gospodarki w tych krajach było szybsze niż w Europie Zachodniej i Północnej. W latach 2017-2021 było to średnio 10,9%. rocznie, gdzie dla porównania pozostałe kraje europejskie odnotowały wzrost na poziomie 6,5-7 proc. Problem stanowi jednak udział gospodarki cyfrowej w PKB państw Europy Środkowo-Wschodniej, który jest nadal niższy niż w innych regionach. Z drugiej strony, dzięki temu ma on nadal ogromny potencjał wzrostu w nadchodzących latach.

W przypadku Polski, McKinsey & Company szacuje, że do 2030 r. gospodarka cyfrowa może osiągnąć wartość 123 mld euro (wzrost o 78 mld euro lub ponad 360 mld zł) i stanowić już około 9 proc. PKB. Jeśli Polsce uda się wykorzystać ten ogromny potencjał, zyska nie tylko ogromne korzyści gospodarcze, ale także zapewni sobie odporność na przyszłe kryzysy, ponieważ kraje o wyższym poziomie cyfryzacji doświadczyły niższego spowolnienia gospodarczego podczas pierwszych fal COVID-19.

Sprawdzaliśmy, jak poszczególne kraje poradziły sobie w pierwszym roku pandemii i zaobserwowaliśmy, że te państwa, które plasują się jako bardziej zaawansowane cyfrowo, poradziły sobie lepiej. Tam wystąpił dużo mniejszy spadek wzrostu gospodarczego – dodaje Tamara Kruczek.

Czytaj też: Appkomaty InPost pojawiły się w Krakowie i Warszawie. Czym różnią się od Paczkomatów?

Rynek e-commerce napędza gospodarkę cyfrową w Polsce

Jak wynika z raportu, gospodarka cyfrowa w Polsce odnotowała duże przyspieszenie wzrostu przede wszystkim w dwóch ostatnich latach. Głównym motorem wzrostu był rynek e-commerce w Polsce. W latach 2019–2021 rósł on w tempie 22 proc. rocznie i w zeszłym roku był wart już 27 mld euro i stanowił aż 60 proc. gospodarki cyfrowej.

Handel internetowy w Polsce stanowi już 17 proc. całego krajowego handlu. Tym samym tzw. penetracja e-commerce jest w Polsce na wyższym poziomie niż w krajach takich jak Hiszpania czy Włochy – mówi Magdalena Kotlarczyk, country director Google Polska.

Cyfrowy handel, w którym przez ostatnie dwa lata obserwowaliśmy pandemiczny boom, to szeroki ekosystem wielu firm, nie tylko sklepów, ale i twórców cyfrowych treści czy firm takich jak InPost. To bardzo długi łańcuch, dzięki któremu doświadczenia konsumentów end-to-end, czyli od momentu rozważania zakupu produktu aż po jego odbiór, są na najwyższym poziomie – dodał Szymon Wałach, wiceprezes zarządu ds. digitalu i strategii w InPost.

Rynek e-commerce w Polsce jest obecnie największym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Podczas pandemii, gdy sklepy stacjonarne pozostawały zamknięte, handel elektroniczny rósł do rekordowych poziomów, a tylko w pierwszym półroczu 2020 r. powstało co najmniej 2 tys. nowych sklepów online.

Pandemia była krokiem milowym, jeśli chodzi o zwiększenie świadomości, że cyfrowe rozwiązania mogą być alternatywą dla naszych codziennych potrzeb. Konsumenci szukali w tym okresie takich rozwiązań, które były odpowiedzią na zamknięte sklepy czy obawy, żeby pojawiać się w miejscach publicznych. Dzisiaj, choć handel już w znaczącej części wrócił do sklepów, wielu konsumentów pozostało przy tych przyzwyczajeniach. Wygoda i wysoki poziom zaufania do cyfrowego handlu powodują, że wzrost nadal postępuje. Może już nie tak dynamicznie jak w okresie pandemii, ale nadal jest istotny – mówi Szymon Wałach.

Pandemia przełamała wiele barier związanych z cyfryzacją w Polsce. Polacy przekonali się do częstszych zakupów w internecie czy korzystania z narzędzi cyfrowych w pracy. Firmy też przyspieszyły inwestycje w tym obszarze. To bardzo dobrze, bo dzięki temu nasza gospodarka staje się bardziej odporna, elastyczna, a jednocześnie bardziej nowoczesna i pozwala doganiać te najbardziej zaawansowane technologicznie kraje Europy – dodaje Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Czytaj też: E-commerce przyczyniają się do zmniejszania liczby miejsc pracy

Globalna sprzedaż e-commerce spadnie po raz pierwszy w historii

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button