E-commerce

Polski rynek B2B online jest już wart ponad 130 mld euro

Szacuje się, że wartość transakcji online B2B w Polsce za 2021 rok wyniosła 130 mld euro. To średni wzrost rok do roku o 8,4 proc. w porównaniu z całkowitą wartością rynku w 2016 r., która wyniosła 555,3 mld euro. W latach 2016-2021 polski rynek B2B online wzrósł o 41,8 proc.

Polski rynek B2B znacznie wzrósł

Dane te pochodzą z raportu Marketplanet o nazwie „Discover the largest B2B e-commerce market in CEE„. Aby poznać e-commerce w Polsce, a konkretnie polski rynek B2B online, badacze przebadali prawie 1000 respondentów. Byli to kupujący B2B (414) i sprzedający B2B (528) z kilku branż, zatrudniających więcej niż 10 pracowników. Z raportu wynika, że zakupy dużych firm wzrosły o 48,7 procent, a zakupy dokonywane przez średnie firmy wzrosły o 41,1 procent. Małe firmy w mniejszym stopniu zwiększyły swoje wydatki, bo odnotowały wzrost o 18,3 procent, a prawie dwie trzecie wolumenu zakupów B2B w Polsce dokonały firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników. Na rynku dominują głównie duże i średnie przedsiębiorstwa.

W badaniu przyjrzano się również temu, jak funkcjonuje polski rynek B2B. Ponad połowę całego rynku B2B stanowią zakupy w branży inżynierii przemysłowej i handlu hurtowego. Prawie połowa wszystkich sprzedawców B2B (46 procent) jest w stanie sprzedawać swoje produkty we własnych cyfrowych kanałach sprzedaży. Kolejna grupa (31 procent) korzysta z branżowych stron internetowych. Jednocześnie sprzedawcy korzystają również z kanałów offline – prawie połowa korzysta z przedstawicieli handlowych, 15 procent korzysta z sieci handlowych, a 13 procent jest obecna na targach.

Czytaj też: Amerykańskie rynki B2B rosną w siłę. Jest ich więcej niż w Europie

Większość firm korzysta z Google

Firmy, które szukają nowych materiałów eksploatacyjnych, robią to głównie za pomocą wyszukiwarki Google (78 procent) lub w sklepach internetowych opartych na katalogach (62 procent). Większość z tych firm podczas poszukiwania materiałów eksploatacyjnych korzysta również z porównywarek cenowych (53 procent). Nieco mniejsza grupa korzysta z Allegro (45 procent).

W miarę jak globalna pandemia COVID-19 wkracza w trzeci rok i nadal powoduje poważne utrudnienia w łańcuchu dostaw dla wielu producentów, dystrybutorów i innych podmiotów, coraz więcej organizacji będzie korzystać z rynków B2B, aby kupować i sprzedawać towary i usługi.

Czytaj też: Co czeka rynek pracy w dobie postępującej cyfryzacji?

Mali sprzedawcy mają duży apetyt na korzystanie z platformy B2B

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button