E-commerce

Niemieccy konsumenci unijnym liderem w zwracaniu zamówień online

Według najnowszego badania niemieccy konsumenci zwracają najwięcej zamówień online w całej Unii Europejskiej. Zwrot towarów online w Niemczech jest powszechny, na co wpływa przede wszystkim liberalna polityka większości sprzedawców. Wyższa stopa zwrotów przekłada się m.in. na ślad węglowy. 

Zwrot towarów online – Niemcy nr 1 w UE

Uniwersytet w Bambergu przeprowadził badanie, z którego wynika, że niemieccy konsumenci znacznie częściej decydują się na zwrot towaru zamówionego online od innych Europejczyków. Analiza „European Return-o-meter” wykazała, że 1 na 4 zamówienia online jest zwracanych do sprzedawcy. W 2021 roku 24,2% towarów zostało odesłanych. Według szacunków w minionym roku przewieziono także 530 mln zwrotów zawierających około 1,3 mld sztuk. Niemcy najczęściej odsyłają ubrania.

Zobacz także: Pride Group Enterprises kupi elektryczne ciężarówki Freightliner

Niemieccy konsumenci zwracają towary na potęgę

Niemieccy konsumenci mają najwyższą stopę zwrotów, niezależnie od rodzaju i kategorii zamawianych towarów. Ok. 93% zwracanych towarów może być ponownie sprzedawane jako nowe. Odsetek zwrotów rozdysponowanych przez e-sprzedawców wynosi 1,3% (ok. 17 mln zwróconych sztuk).

Zdaniem autorów badania Niemcy znacząco wyróżniają się na tle innych państw Unii Europejskiej. Eksperci wskazują, że bardzo wysoki odsetek zamówień w Niemczech pochodzi z faktur. To prowadzi do wyższych stóp zwrotu (wskaźnik ten oszacowano na 28,8% w odróżnieniu od 9,9% w pozostałej części UE).

Zobacz także: Bank Światowy: globalna recesja może wybuchnąć już w 2023 roku

Taki wolumen zwrotów przekłada się również na emisyjność. Dlatego w 2021 roku wyemitowano 795 000 ton CO2 przez zwroty. Niemieckie platformy internetowe mają bardzo liberalne podejście do polityki zwrotów, w porównaniu do innych państw UE. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że Niemcy zwracają zakupiony towar średnio po upływie 53,5 dnia. Średnia dla pozostałych państw Wspólnoty wynosi natomiast 29,6 dnia. Dodatkowo niemal 90% sprzedawców i platform internetowych funkcjonujących na rynku niemieckim oferuje darmowe zwroty. W pozostałych państwach UE wynik ten wynosi 52,4%. Zatem zwroty w przypadku niemieckich klientów są znacznie ułatwione i nie wymagają dodatkowych formalności. Jednak jak przyznało 80% firm biorących udział w badaniu, nie są prowadzone dokładne rejestry dotyczące śladu węglowego zwrotów.

Girteka cyfryzuje systemy logistyczne do zarządzania flotą

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button