DrogowyTransport

Samochody elektryczne w małych firmach. Czy to się opłaca?

Projekt EV365, badający samochody elektryczne w małych firmach, to najdłuższy projekt badawczy w regionie CEE

EV Klub Polska i PSPA podsumowały 9-miesięczny projekt badawczy EV365, czyli pierwsze w Polsce roczne badanie testujące samochody elektryczne w małych firmach. Testowane pojazdy przejechały już ponad 66 000 kilometrów, a zużycie energii wyniosło 9 000 kWh. 

Samochody elektryczne w małych firmach

Projekt EV365, badający samochody elektryczne w małych firmach, to najdłuższy projekt badawczy w regionie CEE. Samochody zeroemisyjne realizują zadania związane z działalnością cateringową w sieci restauracji Mihiderka. Testowane pojazdy są stale monitorowane, dzięki wsparciu technicznemu zapewnianemu przez Webfleet. Celem projektu jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak zmieniające się w ciągu roku warunki pogodowe wpływają na użyteczność samochodów elektrycznych oraz czy prywatna instalacja fotowoltaiczna jest w stanie zapewnić energię elektryczną flocie pojazdów elektrycznych.

Warunki zimowe mają istotny wpływ na pojazdy elektryczne, dlatego okres ten  można uznać za kluczowy przy ocenie efektywności wykorzystania pojazdów elektrycznych w firmie. Škoda Citigo e iV, biorąca udział w projekcie, pokonywała w trzeciej fazie średnio 84,6 km/dzień (o 27,9 km mniej niż w fazie 2), choć średnia prędkość jazdy w porównaniu z poprzednim okresem spadła z 48,8 km/h do 42,3 km/godz. Średnie zużycie energii wzrosło o 39% (do 16,7 kWh/100 km), a głównym czynnikiem był spadek temperatury, która  była  średnio o 13,5°C niższa niż w fazie 2 (sierpień-październik).

Okres zimowy zawsze wiąże się z wyższym zużyciem energii w samochodach elektrycznych. Wzrost jest najbardziej zauważalny w pojazdach, które nie zostały wyposażone w pompę ciepła. Jednak jak pokazuje badanie, w rzeczywistości nie wpłynęło to negatywnie na pracę firmy Mihiderka i dostawy cateringu są cały czas realizowane. Z kolei niższa generacja energii z fotowoltaiki również nie zakłóciła pracy przedsiębiorstwa, ponieważ w okresie zimowym odbierane są nadwyżki energii wyprodukowanej latem – powiedział Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska.

Czytaj też: Opinie Polaków o elektrykach? Niszowe gadżety dla snobów

Monitoring 24/7

Do realizacji tak długofalowego projektu niezbędne jest wykorzystanie narzędzi, które pozwalają na ciągły monitoring głównych parametrów pracy. Do tej pory w ramach projektu zebrano ponad 15 000 danych, co było możliwe dzięki systemom telematycznym Webfleet. Dzięki zastosowaniu telematyki przystosowanej do samochodów elektrycznych w projekcie EV365, na bieżąco monitorowany jest między innymi aktualny stan baterii, zasięg czy średnie zużycie energii badanych pojazdów. Dzięki tym informacjom manager floty może określić początkową i końcową wartość poziomu energii oraz czas ładowania.

Na poziom zużywania energii w pojazdach elektrycznych ma wpływ wiele czynników min. warunki zewnętrzne, styl jazdy, obciążenie pojazdu, a także sposób i wzorce ładowania. Jednym z kluczowych wyzwań zarządzających flotami jest optymalizacja, zarówno pod kątem ekonomiki korzystania z pojazdów elektrycznych, jak i ekonomiki ładowania, a telematyka silnie wspiera tzw. ‘smart charging’. Mali przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w instalacje fotowoltaiczne intuicyjnie czują, że może to być rozwiązanie da ich ‘elektryków’. Mamy nadzieję, że ten projekt rozwieje trochę wątpliwości i pomoże w elektrycznej transformacji. – mówi Dariusz Terlecki, Regional Director Poland &EE, Webfleet

Samochody elektryczne wykorzystane w projekcie należą do floty restauracji Mihiderek. Testowane pojazdy zasilane są energią pochodzącą z prywatnej instalacji fotowoltaicznej o mocy 50 kWp. W trzecim etapie projektu instalacja wyprodukowała łącznie 2 899 kWh zielonej energii (o ponad 10 000 kWh mniej niż w poprzednim okresie). Pomimo niższej produkcji energii i wyższego średniego zużycia przez pojazd, instalacja zapewniała 100% mocy przez 36% sesji ładowania, podczas gdy przez resztę czasu była w stanie wyprodukować średnio około 50% wymaganej energii.

Trzecia faza programu, w której analizowane są dane dotyczące najgorszego okresu w roku dla eksploatacji aut elektrycznych, nie zaskoczyła mnie swoimi wynikami. Po prostu pokazała realia elektromobilności. Trudno spodziewać się innych rezultatów (chociaż oczywiście dokładne wyliczenia oparte są na rzeczywistych danych ilustrujących zależność zużycia od temperatury), szczególnie jeśli w naszym przypadku mówimy o czwartym już sezonie korzystania z samochodów 100% elektrycznych. Uważam, że program EV365 pokazuje także, jak ważna jest konwersja polskiego systemu energetycznego w kierunku pozyskiwania energii przede wszystkim z OZE i atomu. Tylko bowiem odpowiedni miks źródeł prądu zapewni samochodom elektrycznym rzeczywistą bezemisyjność. – mówi Marcin Krysiński, współwłaściciel sieci Mihiderka.

Teraz badanie EV365 wkracza w końcową fazę, po której nastąpi analizy wszystkich danych. Oficjalne podsumowanie projektu EV365 zaplanowane jest na trzeci kwartał 2023 roku.

Czytaj też: Mimo wysiłków ekologów, emisje UE nadal rosną

Czy jesteśmy gotowi na przejście na pojazdy elektryczne? Główny naukowiec Toyoty: NIE

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button