MorskiTransport

MSC wzywa do omijania Sri Lanki. Firma chce… chronić wieloryby

MSC Mediterranean Shipping Company (MSC) ogłosiło, że podjęło ważny krok, aby pomóc chronić wieloryby i inne walenie żyjące i żerujące w wodach u wybrzeży Sri Lanki. Firma chce to zrobić, poprzez modyfikację wskazówek nawigacyjnych zgodnie z zaleceniami naukowców i innych kluczowych podmiotów w sektorze morskim.

MSC zmieniło trasę statków, tak by omijać wieloryby

MSC poinformowało, że w połowie 2022 r. zaczęło dobrowolnie przekierowywać swoje statki przepływające przez wody Sri Lanki nowym kursem, około 15 mil morskich na południe od obecnego systemu rozgraniczenia ruchu (TSS) dla żeglugi komercyjnej.

MSC postępowało zgodnie z wytycznymi opartymi na ankietach badawczych przeprowadzonych przez Międzynarodowy Fundusz na rzecz Dobrostanu Zwierząt (IFAW), Światowy Instytut Handlu (WTI), Fundację Biosfery, Uniwersytet Ruhuna (Sri Lanka), Raja and the Whales oraz Uniwersytet St. Andrews (Wielka Brytania) i dodatkowo zatwierdzony przez World Wide Fund for Nature (WWF), aby zmienić trasy dla swoich statków.

Stwierdzono, że ruch statków w kierunku zachodnim jest teraz ograniczony do szerokości geograficznej między 05° 30′ N a 05° 35′ N, a ruch w kierunku wschodnim jest ograniczony do szerokości geograficznej między 05° 24′ N a 05° 2′ 9N, aby uniknąć wyznaczonych siedlisk waleni.

Zrobiono jednak wyjątek dla statków schodzących na ląd w Galle ze względów bezpieczeństwa, w tym w przypadku niekorzystnej pogody. Ponadto mniejsze statki przewozowe pływające wokół Zatoki Bengalskiej zmniejszą w tym obszarze prędkość do mniej niż 10 węzłów.

Czytaj też: CMA CGM znów notuje duże zyski, ale spodziewa się spowolnienia

Zmniejszenie ryzyka uderzenia wieloryba aż o 95%

Sri Lanka leży na Oceanie Indyjskim, pomiędzy Azją a Europą, a port w Kolombo jest głównym ośrodkiem przeładunkowym dla światowego handlu.

Obszar u południowego wybrzeża Sri Lanki jest jednym z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie, a także jest zamieszkiwany przez duże populacje waleni, co oznacza, że zwierzęta te mogą być narażone na ryzyko zderzenia ze statkami – poinformowało MSC.

Symulacje wykazały, że przesunięcie oficjalnego szlaku żeglugowego o 15 mil morskich na południe mogłoby zmniejszyć ryzyko uderzenia w wieloryby nawet o 95% dodano, zauważając jednak, że pomimo wieloletnich działań branży żeglugowej i organizacji pozarządowych, granice oficjalnej linii żeglugowej nie zostały przesunięte w celu zmniejszenia ryzyka uderzeń statków w walenie.

MSC zauważyło, że podejmuje różne środki w celu ochrony morskiej fauny i flory, od dostosowania sieci usług żeglugowych, aby trzymać się z dala od wyznaczonych terenów lęgowych i żerowisk wielorybów, do zmniejszenia prędkości i zmiany trasy statków, aby uniknąć zgłoszonych populacji dzikich zwierząt morskich.

Wierzymy, że sektor żeglugi handlowej ma do odegrania ważną rolę w ochronie waleni, w szczególności pomagając zmniejszyć ryzyko kolizji statków z wielorybami – powiedziała Stefania Lallai, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w MSC Mediterranean Shipping Company.

Przemysł żeglugi liniowej kierowany przez Światową Radę Żeglugi, której członkiem jest MSC, opowiedział się za stworzeniem nowego oficjalnego schematu ruchu morskiego, który byłby całkowicie oddzielony od obszaru żerowania płetwali błękitnych.

W międzyczasie MSC wzywa wszystkich innych operatorów statków do rozważenia wyboru bardziej południowej trasy obok Sri Lanki, aby znacznie ograniczyć ryzyko uderzeń w wieloryby – przekazała linia żeglugowa z siedzibą w Szwajcarii.

Czytaj też: Modi chce, aby Indie osiągnęły status „państwa rozwiniętego” w ciągu 25 lat

Puste kontenery coraz większym problemem dla branży

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button