IntermodalnyTransport

Hupac otwiera nowy terminal w Brwinowie pod Warszawą

Szwajcarski operator transportu intermodalnego Hupac otworzył 7 września swój nowy terminal w Brwinowie, tuż pod Warszawą. Obiekt wspiera zrównoważoną wymianę towarów w Europie Środkowej i Wschodniej oraz umożliwia dalszy rozwój transportu intermodalnego.

Hupac otworzył terminal w Brwinowie

Hupac rozpoczął budowę terminala wiosną 2021 roku. Po przerwie związanej z pandemią, prace budowlane zostały wznowione w marcu 2021 r. i zakończone pod koniec sierpnia 2022 r. Po oficjalnym otwarciu potrzeba jeszcze kilku tygodni, aby pociągi mogły przejechać przez obiekt. Przekazanie do eksploatacji planowane jest na IV kwartał 2022 roku. Terminal w Brwinowie położony jest 25 km na południowy zachód od Warszawy i zapewni przepustowość do 180 tys. jednostek intermodalnych rocznie w II fazie. Zapobiega to codziennie 10-kilometrowym zatorom drogowym i zmniejsza emisję CO2 nawet o 250.000 ton rocznie. Obiekt oferuje przeładunek kolejowo-drogowy oraz usługi dodatkowe dla jednostek intermodalnych. Koszty inwestycji wyniosły 37 mln euro.

Rozwój infrastruktury odbywa się zgodnie z naszym sprawdzonym podejściem. W pierwszej fazie oddamy do użytku dwa tory przeładunkowe i trzy tory serwisowe. Jednostki ładunkowe będą obsługiwane przez wysięgniki. W drugiej fazie przeskalujemy przepustowość i zainstalujemy kolejne trzy tory przeładunkowe, a także potężne suwnice bramowe. Terminal od początku był projektowany dla pociągów o długości 740 m. W ten sposób przewidujemy parametry europejskich korytarzy towarowych i osiągamy maksymalną wydajność dla pociągów transportu intermodalnego – powiedział Michail Stahlhut, prezes zarządu Grupy Hupac, podczas uroczystej inauguracji w Brwinowie.

HUPAC
HUPAC

Czytaj też: Terminal Małaszewicze otrzyma wsparcie państwa. Na UE nie ma co liczyć

Hub dla europejskiego transportu intermodalnego

Nowy terminal w Brwinowie pozwoli na konsolidację pociągów do Azji, przewożących towary z całej Europy. Wiele pociągów intermodalnych wyrusza do Azji z centralnej Polski, a wiele pociągów wraca przez popularne przejście graniczne między Białorusią a Rosją. W tym centralnie położonym obiekcie operator będzie mógł obsługiwać pociągi o długości 740 metrów na czterech torach przeładunkowych.

Chcielibyśmy podziękować naszym partnerom i instytucjom, które od samego początku wspierały nas w realizacji projektu: polskiemu Ministerstwu Transportu, Mazowieckiemu Urzędowi Marszałkowskiemu z marszałkiem Adamem Struzikiem, miastu Brwinów z burmistrzem Arkadiuszem Kosińskim oraz Ambasadzie Szwajcarii w Polsce – dodał Stahlhut.

HUPAC

Obiekt zajmuje powierzchnię 140 tys. m2 i obejmuje strefę odpraw, strefę przeładunkową o powierzchni 42 tys. m2, pomieszczenia biurowe oraz budynki techniczne. Dodatkowo, na terenie obiektu znajduje się kolejna działka o powierzchni 160 000 m2 przeznaczona pod przyszłą zabudowę. Około 40% powierzchni zostanie obsadzone drzewami, krzewami i obszarami łąkowymi. Cały obszar przeładunkowy terminalu wyposażony jest w podziemne baseny detencyjne i oddzielny system ściekowy, aby zapobiec ewentualnemu zanieczyszczeniu wód gruntowych.

W ten sposób zmniejszamy uszczelnienie gleby i chronimy przyrodę oraz środowisko – wyjaśnia Dario Arcotti, dyrektor ds. inżynierii w Hupac.

HUPAC

Czytaj też: Transport intermodalny rośnie w Polsce w dwucyfrowym tempie

Terminale Yilport biją rekord przeładunków kontenerów

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button