E-commerce

E-commerce: nowe obowiązki sprawozdawcze na wzór przepisów unijnych

Polska dostosowuje swoje prawo do wytycznych unijnych. Nowe obowiązki sprawozdawcze e-commerce zaczną obowiązywać w ciągu kilkunastu miesięcy. 

Nowe obowiązki sprawozdawcze e-commerce 

Polska dostosowuje swoje przepisy do wytycznych unijnych. Zgodnie z dyrektywą DAC7 nałożone zostaną nowe obowiązki sprawozdawcze na największe platformy cyfrowe funkcjonujące w Polsce. Mowa głównie o Allegro, OLX czy Bookingu. 

Zobacz także: Tipsa wprowadza nową usługę płatności bezgotówkowej na hiszpańskim rynku

Zgodnie z założeniami unijnego prawa do urzędu skarbowego będą trafiać informacje takie jak dane o użytkownikach danego portalu. Jednakże obowiązkowe raportowanie nie obejmie osób, które w ciągu jednego roku sfinalizują mniej niż 30 transakcji, a łączne wynagrodzenie nie przekroczy 2 tys. Euro. Jak podaje RP.pl, nowy system raportowania ma obowiązywać od początku przyszłego roku. Pierwsze raporty trafią do fiskusa w 2024 roku.

Zobacz także: Kto korzysta z wakacji kredytowych? Głównie osoby w dobrej sytuacji

Globalna wartość e-commerce spadnie po raz pierwszy

Wartość E-commerce na polskim rynku ma wynieść 187 mld zł do 2027 roku. Według danych zaprezentowanych przez „Statista Digital Market Outlook” wartość e-commerce w ujęciu globalnym spadnie po raz pierwszy w historii. W tym roku e-handel wygeneruje łącznie 3,74 biliona dolarów sprzedaży, czyli o 95 miliardów dolarów mniej niż w 2021 roku. Jak wskazują eksperci, po pandemii wielu konsumentów zmieniło zachowania zakupowe i przerzuciło na nowe marki w poszukiwaniu wartości, dostępności i wygody. Analitycy Statista podają, że w ciągu ostatnich czterech lat globalne przychody ze sprzedaży online wzrosły o 70%, osiągając poziom ponad 3,84 biliona dolarów w 2021 roku. Największy pojedynczy strumień przychodów wzrósł w latach 2017-2021 o 67% do 890 miliardów dolarów.

Zagrożeniem jest jednak tymczasowe pogorszenie prognoz wynikające z wysokiej inflacji i obniżenia nastrojów konsumenckich. (Więcej: Globalna sprzedaż e-commerce spadnie po raz pierwszy w historii) Po trudnym okresie szacuje się, że handel internetowy powróci na dawne tory. Najważniejszym czynnikiem, który przesądzi o ożywieniu, będzie baza użytkowników e-commerce. Tylko w 2021 roku globalny e-commerce miał duży, 50,4% wskaźnik penetracji, z prawie 3,8 miliardami klientów. 

DHL rozszerza ofertę i wprowadza dwie nowe usługi dla klientów biznesowych

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button