Na początku tego roku sieć handlowa Lidl utworzyła własną firmę, zajmującą się spedycją kontenerową, Tailwind Shipping Lines. Tailwind wyczarterował trzy statki i kupił kolejny. Nowe kontenerowce niemieckiego giganta handlowego właśnie odbyły swoje dziewicze rejsy.
Lidl rozpoczął transport kontenerów
W kwietniu 2022 r. niemiecka sieć handlowa Lidl utworzyła własną, dedykowaną firmę zajmującą się spedycją kontenerową, aby rozwiązać problem opóźnień i wysokich stawek frachtowych pobieranych przez dużych przewoźników międzykontynentalnych. Nazywa się Tailwind Shipping Lines i w krótkim czasie nabyła cztery kontenerowce od 3800 do 5500 TEU, przeznaczone na trasy między Azją a Europą. W sierpniu pierwszy z tych statków, Wiking (o pojemności 4957 TEU) zakończył swój dziewiczy rejs w ramach serwisu China-Europe Panda, który ma rotację Taicang, Ningbo, Dachan Bay, Koper, Barcelona, Rotterdam. Przed powrotem do Chin kontenerowiec załadował puste kontenery w Antwerpii.
Oprócz Wikinga, w serwisie China-Europe Panda – który odbywa się z częstotliwością szesnastu dni – pracują cztery statki: Jadrana (siostrzany statek Wikinga), Talassa (5527 TEU) i Northern Volition. Talassa i Jadrana wypłynęły już z chińskich portów, a ten pierwszy wylądował w Koper. Od czasu podjęcia przez Lidl decyzji o bezpośredniej obsłudze kontenerów, stawki frachtowe między Chinami a Europą znacznie spadły, ale problemy z zatorami w portach nadal istnieją, pogłębione przez strajki w portach brytyjskich i niemieckich. Obecnie odnotowuje się czasy podróży sięgające stu dni. Z kolei statki Tailwind pokonują trasę z Chang Bay do Koper, czyli najbliższych portów na obu kontynentach, w szesnaście dni.
Czytaj też: Lidl Italia testuje zeroemisyjne elektryczne ciężarówki Scania BEV
Problemy z łańcuchem dostaw
Podczas globalnego kryzysu łańcucha dostaw, który miał miejsce w czasie pandemii, wiele znanych marek detalicznych, w tym Ikea, Walmart i Home Depot, zdecydowało się na wyczarterowanie własnych statków. W styczniu bieżącego roku chiński producent mebli Loctek Ergonomic poszedł o krok dalej, zamawiając w Huanghai Shipbuilding nowy statek typu boxship o pojemności 1 800 TEU, który ma zostać dostarczony w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Lidl należy do Schwarz Group, w której jest ponad 11 tysięcy sklepów w 32 krajach. W Polsce sieć handlowa ma już ponad 800 sklepów, a pod względem ich liczby plasuje się tylko za Biedronką z grupy Jeronimo Martins. W 2020 r. przychody polskiego oddziały wyniosły 5,235 mld euro. Z kolei Grupa wygenerowała w 2020 roku łączne przychody w wysokości 125,3 mld euro.
Czytaj też: Olbrzymia kara od UOKiK została nałożona na Biedronkę
Znajdziesz nas w Google News
4 Komentarze